maanantai 24. heinäkuuta 2017

TREENIVIIKKO 29/2017

Viime viikon treenit aloitin tiistaina kahden kilsan vedoilla. Tavoitteena oli juosta kolme ensimmäistä vetoa hieman rauhallisemmin ja kiristää vauhtia sitten kahdelle seuraavalle vedolle. Ensimmäiset vedot sujuivat melko helposti. VK1 alue ei vaadi enää hirveästi ponnisteluja ja meinasin taas lähteä juoksemaan liian reippaasti. Yritin kuitenkin malttaa vauhdin kanssa, jotta jaksaisin juosta kunnolla vielä loputkin vedot. Vauhdit olivat 4:41/4:46/4:42/km. VK2 alueen vedot tuntuivatkin sitten jo rankemmilta. Ensimmäinen meni vielä ihan ok, mutta viimeinen meinasi tuntua jo hieman pitkältä. Vauhdit olivat 4:32 ja 4:29/km. Odotin, että vauhti tippuisi tuohon viimeiselle, mutta lopulta se meni kuitenkin yllättävän hyvin. Lunttasin treenin omasta vanhasta treeniohjelmasta ja silloin olin juossut loppuun vielä yhden maksimikestävyysvedon. Nyt tuo viimeinen veto oli kuitenkin jo niin reipas, että tällä kertaa nämä viisi vetoa saivat riittää. Koko treenin pituus oli 13,9 kilsaa, kun vetojen välissä palauttelin aina noin 1-2 minuuttia ja verryttelyt olivat yhteensä vajaat kolme kilsaa. Hyvä treeni :)

Keskiviikkona tiistain vetotreeni painoi hieman jaloissa, joten pidin lepopäivän. Torstaina juoksin tunnin pk-lenkin. Tämä oli viikon treeneistä huonoin, kun juoksu ei oikein kulkenut missään vaiheessa. Mittaa lenkille tuli 11,24 kilsaa ja vauhti oli 5:22/km.

Perjantaina pidin taas lepopäivän ja lauantaina suuntasin pitkälle lenkille. Suunnittelin, että alkuun hölkkäisin muutaman kilsan ja kokeilisin sitten juosta noin kymmenen kilsaa hieman reippaammin kuin pitkikset yleensä. Ensimmäinen kilsa meni 5:20/km vauhdilla, mutta sitten vauhti kiihtyikin itsestään ja rauhallinen aloitus sai jäädä. Muutin siis suunnitelmaa niin, että juoksen heti kymmenen kilsaa reippaammin, jos juoksu vain kulkee ja lopun otan sitten rauhallisemmin. Juoksu kulki melko hyvin eikä vauhti tuntunut liian kovalta. Kympin kohdalla päätin jatkaa reippaammin vielä kahteentoista kilsaan ja kun 12 kilsaa oli täynnä oli sama jatkaa vielä tuntiin. Tunnin kohdalla en malttanut vieläkään lopettaa ja päätin jatkaa vielä 15 kilsaan. Pikku hiljaa juoksu alkoi jo tuntumaan ja tuohon 15 kilsaa oli hyvä lopettaa reippaampi osuus. Keskivauhti oli 4:52/km, joten hieman vk alueen puolelle vauhti lipsahti. Tämän jälkeen hölkkäilin loppumatkan kotiin. Viimeisellä kilsalla kiristin hieman vauhtia, joten puolimaratonin kohdalla aikaa oli kulunut noin 1:45. Aikaa en matkalla kytännyt, joten lopulta olin yllättänyt, että puolikas meni noinkin reippaasti. Kaikin kaikkiaan hyvä fiilis jäi siis tästä treenistä. Treeni oli reipas, mutta ihan loppu en kuitenkaan ollut lenkin jälkeen. Ehkä seuraavalle pitkikselle voisin kuitenkin yrittää ottaa juotavaa mukaan, koska nyt jano yllätti ja lopussa vain odotin, että pääsisin kotiin juomaan.


Sunnuntaille oli suunnitelmissa joko kevyt hölkkä koiran kanssa tai lepopäivä. Pakko oli kuitenkin olla juoksematta, koska ilmeisesti pitkiksen seurauksena vasemman jalan lonkankoukistaja kipeytyi niin, että nyt tekee kipeää, kun jalkaa edes liikuttaa. Lauantain lenkillä ei tuntunut mitään kipua eikä tällaistä vaivaa ole ollut aiemminkaan, joten tämä pääsi yllättämään. Toivoin tietysti, että kipu olisi hävinnyt yhtä yllättäen kuin ilmestyikin, mutta ei tilanne ole tänään kyllä yhtään parempi. Hyvin sujuneen pitkiksen jälkeen treeni-intoa olisi ollut taas entistä enemmän, mutta lepopäivillä alkaa siis tämä viikko. 

Ma: lepo
Ti: VK1: 3x2km, 4:41-4:46/km + VK2: 2x2km, 4:32 ja 4:29/km + verkat n. 3 km
Ke: lepo
To: PK 60 min, 11,24 km, 5:22/km
Pe: lepo
La: VK/PK Pitkä 1:46, 21,4km, 4:48/km (15km: 4:52/km+6,38: 5:14/km)
Su: lepo
Yhteensä n. 46,5 km

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti