maanantai 27. maaliskuuta 2017

TREENIVIIKKO 12/2017

Toiveissa oli mahduttaa viime viikkoon neljä juoksulenkkiä. Tämä onnistui, vaikka ei kaikki lenkit olleetkaan ihan sitä mitä toivoin. Viikko alkoi kuitenkin taas kivalla vetotreenillä. Ennen raskautta suosikkitreenejäni olivat vauhtikestävyystreenit ja nyt parin viime viikon perusteella tuntuisi, että juuri näitä vetotreenejä juoksen mieluiten. Maanantaina juoksin viisi kilsan ja kaksi puolenkilsan vetoa ja juoksu oli helpompaa kuin vielä viime viikon vedoissa. Treeni oli viikon paras ja mittaa sille tuli kokonaisuudessaan 12,2 km, lisää voit lukea täältä.

Suunnitelmissa oli käydä juoksemassa keskiviikkona, mutta kun siihen iltapäivällä olisi ollut mahdollisuus, en tällä kertaa jaksanutkaan lähteä. Lenkki siirtyi siis torstaille ja nyt lähdin liikkeelle, vaikka väsymys meinasi taas vaivata. Koira oli otettava mukaan, mutta sitä ei juokseminen kiinnostanut yhtään ja lenkkimme jäi siten kuuteen kilsaan. Kiva oli kuitenkin ulkoilla, juoksu oli kevyttä ja jos lähtiessä väsytti niin lenkin jälkeen enää ei.

Viikon pisimmän lenkin juoksin lauantaina ja nyt sain venytettyä sen puoleentoista tuntiin. Viime viikkoa taisi leimata väsymys, koska lauantainakin lähdin lenkille sillä fiiliksellä, että jos ei kulje niin juoksen vain lyhyen lenkin ja kokeilen pitkistä vasta seuraavana päivänä. Ei tämä mikään paras juoksu ollut, mutta kulki kuitenkin odotuksiin nähden ihan ok, joten sain juostua pisimmän lenkin tähän saakka eli 15,27 kilsaa (5:55/km).

Sunnuntaina toivoin pääseväni yksin juoksemaan, mutta koira oli kuitenkin lopulta otettava lenkille mukaan. Ikävä kyllä koiraa ei juokseminen kiinnostanut tälläkään kertaa, joten meidän lenkki jäi viiteen kilsaan. Tulipahan hieman ulkoiltua, mutta mielellään olisin juossut hieman pidempäänkin. 


Lisäksi viikkoon sisältyi vaunulenkkejä ja lyhkäsiä lihaskuntotreenejä. Parasta viikossa oli hyvin sujunut vetotreeni ja se, että sain pitkiksen venytettyä puoleentoista tuntiin. Kaksi muuta lenkkiä eivät puolestaan menneet ihan suunnitelmien mukaan ja tällä viikolla pyrinkin saamaan niihin hieman pituutta lisää.

tiistai 21. maaliskuuta 2017

VIIKKO KÄYNTIIN VEDOILLA

Jes, tiet on pääosin sulat ja juoksu kulkee heti paremmin :) Eilen kävin juoksemassa vetoja ja olipa huippua, kun pystyi juoksemaan ilman nastoja eikä tarvinnut väistellä jäätä ja loskaa :) 

Juoksin viisi kilsan vetoa ja kaksi puolen kilsan vetoa. Välissä taas palautteluna noin pari minuuttia hölkkää ja verkat yhteensä neljä kilsaa. Kokonaisuudessaan treenille tuli mittaa 12,2 km. Kilsan vedoissa oli tavoite pitää keskivauhti hieman alle viiden minuutin. Tämä onnistui ja uskon, että sulien teiden vuoksi juoksu tuntui helpommalta kuin viime viikolla. Vetojen vauhdit oli 4:53/4:48/4:54/4:44/4:39/km. Kolmas vedoista oli nousupainotteinen, joten se oli näistä raskain ja hitain. Puolen kilsan vedot alkoivat puolestaan molemmat laskulla, joten vauhdit 4:28/km ja 4:23/km irtosivat nyt helpohkosti. 


Tämä oli kiva aloitus viikolle ja juoksemaan tekisi taas mieli. Hieman treeni on tuntunut jaloissa, joten tänään kuitenkin palauttelin vaunulenkillä. Jos vain onnistuu, suuntaan huomenna juoksemaan.

maanantai 20. maaliskuuta 2017

TREENIVIIKKO 11/2017

Viime viikkoon mahtui kolme juoksukertaa. Kerran tein reippaamman treenin ja pitkän lenkin ja yhden lenkin juoksin vaunujen ja koiran kanssa. Tiistain vetotreeni oli viikon treeneistä paras. Ensin juoksin kolme kilsan vetoa ja sitten kaksi puolen kilsan vetoa. Verryttelyjen kanssa treenille tuli yhteensä mittaa yhdeksän kilsaa. Lue lisää täältä.

Torstaina suuntasin viikon toiselle juoksulenkille. Ensin juoksin vaunujen kanssa neljä kilsaa ja sitten haettiin koira mukaan ja juostiin vielä toinen neljä kilsaa. Oli kyllä upean aurinkoinen keli juoksennella, mutta hieman raskasta juoksu kuitenkin tällä kertaa oli.


Viikon pisimmän lenkin juoksin lauantaina. Edellisillä viikoilla tämä pisin lenkki on kiinnostanut eniten, kun on ollut kiva yrittää saada siihen aina hieman pituutta lisää. Nytkin lähdin kyllä mielellään lenkille, mutta tunnin jälkeen olisin melkein voinut palata jo kotiin. Kuntoa olisi riittänyt mutta jalat tuntuivat tällä kertaa raskailta, joten juoksu ei ollut niin kivaa kuin aiemmin. Halusin kuitenkin juosta pisimmän lenkin tähän asti, joten lopulta lenkille tuli mittaa 14 kilsaa. Aikaa tuohon kului 83 minuuttia eli keskivauhti oli 5:58/km.

Juoksun lisäksi tuli tehtyä useita vaunulenkkejä ja jonkin verran lihaskuntotreenejäkin. Tältä viikolta toivon hieman kevyempiä jalkoja, jotta juoksu sujuisi hieman paremmin kuin viime viikolla. Kiva olisi myös, jos saisin viikkoon mahdutettua neljä juoksulenkkiä kolmen sijaan.

perjantai 17. maaliskuuta 2017

TESTISSÄ KILSAN VEDOT

Viikon treenit aloitin tiistaina jälleen hieman reippaammalla juoksulla. Edellisillä viikoilla olin juossut kahden minuutin vetoja, mutta nyt teki mieli kokeilla miten kilsat taittuisivat. Tavoitteena oli pitää vauhti lähellä 5min/km ja aika lähelle se tällä kertaa onnistuikin. Aluksi tosin näytti huonolta, kun kaikki vedot alkoivat nousulla, mutta loppua kohden sain aina vauhtia kirittyä. Vetoja juoksin kolme ja ne taittuivat aikaan 4:53/4:59/4:58/km. Juoksu sujui ihan hyvin ja jäi sellainen tuntuma ettei tuohon aikaan tarvinnut liikaa yrittää, vaikka alussa nuo nousut voimille kävikin. 

Kilsojen jälkeen juoksin vielä kaksi puolen kilsan vetoa ja tavoitteena näissä oli pitää vauhti vain hieman reippaampana kuin kilsan vedoissa. Vauhdit olivat 4:49 ja 4:43/km ja ihan hyvin näihin riitti vielä kilsan vetojen jälkeen voimia. Kaikkien vetojen välissä palauttelin taas kahden minuutin hölkällä. Kun alkuun ja loppuun verkkailin kaksi kilsaa oli koko treenin pituus 9 km. 


Treenistä jäi hyvä fiilis; se oli reipas, mutta ei liian rankka. Kilsan vetojakin voi jo hyvin juosta, kunhan malttaa hieman tuon vauhdin kanssa eikä yritä vielä paljon tämän viikkoista reippaammilla vauhdeilla. Illalla ja seuraavana päivänä treeni tuntui kivana väsymyksenä jaloissa :)

sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

TREENIVIIKKO 10/2017

Tällä viikolla juoksin kolme lenkkiä. Suunnitelmissa oli aloittaa viikon juoksut tiistaina, mutta tällä kertaa olin turhan väsynyt juoksemaan, joten siirsin lenkin keskiviikolle. Onneksi keskiviikkona riitti energiaa, koska vuorossa oli kahden minuutin vetoja. Viime viikolla vastaava treeni tuntui hieman liian rankalta, joten nyt oli tavoitteena juosta hieman rauhallisemmin. Vetojen vauhdit olivat nyt 4:53/4:56/4:42/4:46/4:47/4:47/km. Tällä kertaa treeni oli kevyempi kuin aiemmin ja tuntui, että kilsat kertyivät tosi nopeasti. Ennen ja jälkeen vetojen juoksin kevyesti kaksi kilsaa ja vetojen välissä hölkkäilin aina noin kaksi minuuttia. Treenin kokonaiskilsat olivat 8,4 km.

Perjantaina juoksin viikon toisen lenkin ja tällä kertaa sekä koiran että vaunujen kanssa. Juostiin ja välissä hieman käveltiin 8,7 kilsaa ja tämäkin lenkki oli oikein kiva. Keli oli tosi keväinen, mikä selvästi toi lisäenergiaa juoksuun :)

Tänään juoksin viikon pisimmän lenkin, joka oli tällä kertaa 75 minuuttia ja 13 kilsaa. Takana oli hieman rikkonainen yö, joten epäilin juoksun sujumista, mutta ihan hyvinhän se meni. Nyt jalat tuntuvat hieman väsyneiltä, mutta juoksu oli kuitenkin melko kevyttä. 


Lisäksi viikkoon sisältyi taas useita kävelylenkkejä ja hieman kotijumppaa. Ajatuksissa oli kyllä jumppailla enemmän, mutta turhan vähälle se taas jäi. Ensi viikolla pitää yrittää taas hieman tsempata lihaskunnon kanssa. Viikon pisintä lenkkiä voisi myös yrittää hieman pidentää. 

torstai 9. maaliskuuta 2017

JUOKSUKAVERIKIRJA/HAASTE

Marikalle kiitos Takomorunnersien juoksukaverikirjahaasteesta. Tässäpä alla minun vastaukseni:

Kuka olet?
Olen Piia ja tässä kuussa pääsisin jo ilmoittautumaan uuteen sarjaan eli N35!

Missä päin vaikutat?
Asun Kuopiossa, kotoisin olen Siilinjärveltä.

Lempiruokasi?
Lohi ja ruokaisat salaatit. Olen kyllä kaikkiruokainen ja tykkään testata uusia reseptejä.

Mitä harrastat?
Juoksu on pitkään ollut ykkösharrastus ja on sitä edelleen. Ylimääräistä aikaa ei juuri nyt hirveästi ole, mutta blogin, koiran ja jossain määrin myös ruuan ja leivonnan voisi kai lukea harrastuksiin.

Mitkä on lempilajisi?
Yllättyykö joku, jos sanon, että juoksu :)

Kerro lempparikisasi, jos sellainen on:
Mitään tiettyä lempikisaa ei ole. Pääosin olen juossut pienissä kisoissa ja niissä kaikissa olen viihtynyt. Toivottavasti tänä vuonna pääsen testaamaan jotain uutta kisaa.


Mikä on paras juoksutuloksesi?
Paras juoksutulos on Joensuussa v. 2015 juostu puolikas aikaan 1:36:46.

Mikä on mielenpainunein liikuntahetkesi?
Kun 2013 aloitin hieman säännöllisemmän kisailun, juoksin Joensuussa puolikkaan aikaan 1:51:44. Kisaan ja aikaan olin tuolloin tosi tyytyväinen ja vaikka puolikkaan tulos on tuosta parantunutkin ihan samanlaista fiilistä en ole enää kokenut.

Mitkä ovat vahvuutesi liikkujana?
Varmaan se,  että olen melko ahkera harjoittelija ja tykkään kovista treeneistä. Siitäkään ei ole haittaa, että liikkuminen on elämäntapa, enkä voisi kuvitella olevani ilman sitä.

Entä heikkoutesi?
Juoksutekniikassa olisi paljon kehitettävää. Askeleeni on liian pitkä ja matala ja asentokin turhan istuva. Näitä vaan on vaikeampi muuttaa, kuin miltä se kuulostaa. Tarvitsisin jonkun kädestä pitäen neuvomaan näissä asioissa, vapaaehtoiset saa ilmoittautua :)

Jos saisit lisätunteja vuorokauteen..?
Jostain syystä tällä hetkellä tulee ensimmäisenä mieleen nukkuminen :) Lisäksi varmaan liikkuisin monipuolisemmin ja mm. lukisin ja kokkaisin.

Mitä haaveita sinulla on juoksun suhteen?
Toivottavasti saan juosta vielä vuosia ilman pahoja vaivoja, parantaa juoksutekniikkaa sekä juoksuaikoja.

Missä maassa haluaisit juosta?
Haavetta tämän suhteen ei ole. Tähän mennessä olen juossut kaikki kisani Suomessa. 2015 olin ilmoittautunut Prahan puolikkaalle ennätys mielessä, mutta silloin kisa jäi sairastelun vuoksi juoksematta.

Keksi itsellesi supersankarinimi seuraavaa juoksukisaa varten:
Vielä en ole seuraavaa kisaa päättänyt ja hieman kamppailen sen kanssa viitsinkö näillä vauhdeilla vielä kisoihin osallistua. Ensimmäisessä kisassa voisinkin siis olla PP eli PiiaPerässähiihtäjä :)

sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

TREENIVIIKKO 9/2017

Tällä viikolla juoksin kolme lenkkiä. Ensimmäisenä oli vuorossa kahden minuutin vedot, joita testasin ensimmäistä kertaa viime viikolla. Nyt ei ollut treenin kanssa niin kiire, joten pidensin verkat kahteen kilsaan. Vetoja juoksin jälleen viisi ja välissä hölkkäsin aina pari minuuttia. Treenin kokonaiskilsat olivat 7,5 km ja vetojen vauhdit 4:43/4:43/4:47/4:38/4:41/km. Kolmas veto oli lähes kokonaan nousua, joten siksi siinä hitain vauhti, laskua oli puolestaan hieman enemmän neljännen vedon kohdalla. Tällä kertaa treeni tuntui hieman viime viikkoa rankemmalta. Voi olla, että nuo vauhdit ovat vielä nykyiseen kuntoon nähden liian reippaita. Ehkäpä ensi viikolla kokeilen samaa treeniä, mutta lasken vauhdin noin 5:00 min/km.

Toisen juoksulenkin juoksin vaunujen ja koiran kanssa torstaiaamuna. Juoksu sujui hyvin ja tuntui ehkä hieman kevyemmältä kuin vaunulenkit yleensä. Lenkin pituus oli 6,8 km ja sisälsi muutaman lyhkäsen kävelypätkän.


Tänään juoksin viikon "pitkän" lenkin. Lenkin pituus oli 13,2 kilsaa ja se taittui 5:54/km vauhdilla. Kiva oli juosta ja voimia riitti hyvin loppuun asti. Tämän kuun tavoitteena oli pidentää pitkistä tunnista kohti puoltatoista tuntia ja nyt tuntuisi, että puolitoistatuntisen pystyisi hyvin jo juoksemaan.

Lisäksi tällä viikolla tuli tehtyä kävelylenkkejä vaunujen kanssa ja hieman aloittelin myös lihaskuntotreenejä. Ensi viikon tavoitteena voisi olla lihaskuntotreeniin panostaminen hieman tätä viikkoa enemmän.

keskiviikko 1. maaliskuuta 2017

MAALISKUUN JUOKSUTAVOITTEET

Juoksua on tänä vuonna alla nyt noin kuutisen viikkoa. Tähän saakka olen juossut pääosin lyhyitä ja rauhallisia lenkkejä, enkä ole suunnitellut viikon treenejä sen tarkemmin. Nyt, kun juoksuun on jo saanut jonkinlaisen tuntuman, tuntuu, että voisi siirtyä hieman eteenpäin eli hieman ehkä miettiäkin mitä tekee.

Maaliskuulle olen asettanut kolme tavoitetta. Tavoitteena on pidentää viikon pisintä lenkkiä kohti puoltatoista tuntia ja juosta yksi vauhdikkaampi treeni viikossa. Tähän mennessä pisin lenkkini on ollut tunnin mittainen, joten siitä lähden pidentämään. Pitkät lenkit pyrin juoksemaan rauhallisella, pääosin päälle 6:00min/km vauhdilla. Pari kertaa olen vasta kokeillut reippaampaa treeniä, mutta nyt pyrin juoksemaan sellaisen viikoittain. Reippaammaksi treeniksi lasken tässä vaiheessa kaikki alle 5:30/km vauhdilla juostut lenkit. Luonnollisesti mitä lyhempi treeni sitä reippaammin ne tulee juostua. Kolmantena tavoitteena on juosta vähintään kolme lenkkiä viikossa. Pitkät lenkit ja vk-treenit pyrin juoksemaan itsekseen, mutta muut lenkit taittuvat todennäköisesti vaunujen ja/tai koiran kanssa. Kolmas lenkki on siis peruskestävyyttä vaihtelevalla kokoonpanolla ja näiden lenkkien pituus tulee todennäköisesti olemaan jotain välillä 5-10 km. Varsinkin, jos koira on lenkillä mukana, tulee tuo kolmas lenkki todennäköisesti olemaan sekoitus juoksua ja kävelyä. Jos aikaa ja energiaa on useimmille lenkeille, niin se on tietysti plussaa.


Näillä tavoitteilla aloitellaan siis maaliskuuta. Merkittävin tekijä näiden onnistumisessa on oma jaksaminen eli se miten saan nukuttua yöllä. Jos yöunet menevät huonoksi, ei kovia treenejä ole järkevää tehdä ja näissä tilanteissa kevyet ulkoilut saavat riittää. Yksi tavoite voisikin olla vielä se, että malttaa edelleen edetä maltilla ja levätä silloin, kun siltä tuntuu.