maanantai 27. helmikuuta 2017

TREENIVIIKKO 8/2017

Viime viikko vierähti taas nopeasti. Urheilun osalta se sujui ihan mukavasti, kun viikkoon mahtui neljä juoksulenkkiä. Juoksin ensimmäistä kertaa kympin ja toisena päivänä tein muutamia vetoja. Niinä päivinä kun en juossut tein noin tunnin kävelylenkit vaunujen kanssa. Kävelylenkitkin tuntuivat tällä viikolla ihan treeneiltä, kun lunta tuli niin reippaasti lisää.

Ensimmäisen juoksulenkin tein tiistaiaamuna vaunujen kanssa. Kuusi kilsaa taittui ihan mukavasti, vaikka ei ihan keveintä ollutkaan. Keskiviikkona testasin tämän vuoden ensimmäiset vedot. Tähän saakka olen juossut vain rauhallisia lenkkejä, joten kiva oli pitkästä aikaa juosta hieman reippaamminkin. Aloitin maltillisesti juoksemalla koiran kanssa viisi kahden minuutin vetoa. Lisää treenistä voit lukea täältä.


Lauantaina juoksin kymmenen kilsaa, joka oli pisin lenkkini synnytyksen jälkeen. Juoksu sujui yllättävän hyvin ja jos sama tuntuma jatkuu, pyrin pidentämään yhtä viikon lenkeistä pikku hiljaa kohti puoltatoista tuntia. Lauantain lenkistä kirjoittelinkin jo aiemmin, lue lisää täältä. Kymppi oli viikon paras lenkki ja antoi toivoa, että kyllä se kunto nousee.

Viikon treenit päättyivät sunnuntaina vaunulenkkiin. Tarkoitus oli lähteä juoksemaan itsekseen, mutta poju ei oikein asettunut päikkäreille sisällä, joten otin lopulta vaunut mukaan. Juostiin 6,4 kilsaa ja lenkki taittui ihan kivasti aurinkoisessa kelissä. Hieman raskasta on välillä juosta vaunujen kanssa, mutta tällä hetkellä tuollainen kuutisen kilsaa tuntuu sopivalta eikä rasita liikaa.

lauantai 25. helmikuuta 2017

KYMPPI

Jes, tänään juoksin alkuvuoden ja siis myös vauvan saannin jälkeen pisimmän lenkkini. Kymppi oli tämän viikon tavoitteena ja nuo kilsat kertyivät tänään helposti :) Välillä vaunujen kanssa on ollut raskasta juosta ja olen epäillyt, että kasvaakohan se kunto tässä yhtään. Tänään juoksin kuitenkin yksin ja juoksu kulki sen verran kivasti, että kaipa ne vaunulenkitkin vievät kuntoa eteenpäin.


Ensimmäiset neljä kilsaa olivat tänään tosi kevyet ja helpot. Tuntui siltä, että voisin juosta loputtomiin ja kilsat kertyivät kuin huomaamatta :) Seuraavat kolme kilsaa eivät menneet yhtä kevyesti, mutta kiva oli silti juosta. Viimeiset kolme kilsaa olivat taas kevyet ja melkein tuntui kuin mitään taukoa juoksusta ei olisi ollutkaan :) Aivan huippua oli juosta ja hieman aloin jo haaveilla kevään kisoista. Lenkin keskivauhti oli tänään 5:57/km ja viimeiset kilsat olivat hieman alkua reippaampia. Tosi onnistunut lenkki siis ja tämän voimalla jaksaa taas jatkaa.  

torstai 23. helmikuuta 2017

ENSIMMÄISET VEDOT

Eilen juoksin ensimmäiset vedot tänä vuonna. Edellisistä vauhtikestävyystreeneistä onkin vierähtänyt monta kuukautta, todennäköisesti juoksin edelliset alkuraskauden aikaan joskus viime keväänä. Nyt synnytyksen jälkeen olen juossut pääosin rauhallisia lenkkejä, mutta nyt tuntuu siltä, että voisin ottaa vauhdikkaammatkin lenkit taas mukaan ohjelmaan. Ainakin ennen vk-treenit olivat suosikkejani, joten ihme, että näinkin pitkään olen malttanut olla ilman niitä :)

Eilen edettiin niin, että alkulämmittelyksi käveltiin ensin koiran kanssa puoli kilsaa, jotta se sai tehdä tarpeensa ja sitten juostiin kevyttä hölkkää puoli kilsaa ennen vetoja. Kahden minuutin vetoja juostiin viisi ja välissä kävelyä/hölkkää samat kaksi minuuttia. Loppuun hölkkäiltiin 1,4 km ja koko treenin pituus oli 5,5 km. Vetojen vauhdit olivat 4:40/4:40/4:58/4:52/4:39/km, kolmas oli hitain kun piti hieman houkutella koiraa juoksemaan. Täysiä ei juostu, mutta kyllä nämä vauhdit vielä reippailta tuntuivat. Samantyylisellä treenillä voisin nyt jatkaa seuraavinakin viikkoina, näistä kun olisi helppo seurata miten vauhti kehittyy. Jaksamisen mukaan vetojen määrää voisi sitten aina lisätä tai vähentää. Aika kiva lyhyt ja tehokas treeni, tässä pääsi jo vähän enemmän juoksemisen makuun :)


Nyt lapsen myötä aikaa ja jaksamista treeneihin ei ole enää samalla tavalla kuin ennen. Toki minulla on edelleen, kun hieman järjestelee, mahdollista treenata vaikka päivittäin, mutta aina ei jaksa tai tilanne on esim. lapsen kanssa sellainen ettei kotoa malttaisi lähteä. Eilen pääsin lenkille vasta, kun mies tuli kotiin, poju oli silloin hieman itkuinen ja minäkin jo hieman väsynyt. Kävi mielessä, että jäisin vain kotiin, mutta onneksi lenkki vei kuitenkin voiton. Lyhyt ja tehokas treeni oli tuohon saumaan hyvä ja koirakin sai samalla hyvän lenkin. Aina ei toki tarvitsekaan jaksaa lenkille, mutta eilinen muistutti kuitenkin taas siitä, että paremmin jaksaa, kun liikkuu ja ulkoilee.

maanantai 20. helmikuuta 2017

TREENIVIIKKO 7/2017

Viime viikon treenit alkoivat maanantaiaamuna tosi kivalla tunnin juoksu/kävelylenkillä koiran ja vaunujen kanssa. Keli oli niin ihanan keväinen, että tuolloin olisi varmaan lenkki kuin lenkki ollut kiva :) Viikonloppuna täällä tuli lisää lunta, mutta maanantai sai odottamaan kevään etenemistä entistä enemmän. Tuntiin meillä kertyi kahdeksaan kilsaa. Tiistaina käveltiin aamusella samalla kokoonpanolla noin 75 minuutin lenkki.


Keskiviikkona oli myös tarkoitus tehdä lenkki aamupäivän aikana, mutta tällä kertaa iski väsymys ja oli pakko ottaa päikkärit ensin. Suunnattiinkin sitten vasta iltapäivällä ulos koiran kanssa. Hieman oli nihkeää lähteä liikkeelle, mutta pieni lenkki piristi ja kiva, että tuli lähdettyä. Juostiin kuusi kilsaa (40 min) ja vauhti oli lyhkäsiä metsäosuuksia lukuunottamatta reippaampaa kuin lenkeillä tähän asti. Pysähdeltiin kuitenkin useampaan otteeseen, joten lenkki tuntui sopivan kevyeltä. Torstaina käveltiin noin tunnin lenkki.

Viime viikon tavoitteena oli juosta yhdeksän kilsan lenkki ja nuo kilsat juoksin vaunujen kanssa perjantaina. Aikaa meillä tuohon matkaan meni 58 minuuttia. Tällä kertaa meno oli hieman tavallista raskaampaa ja tällä viikolla pyrinkin pääsemään kymmenen kilsan lenkille yksin. Perjantain lenkistä kirjoittelin jo aiemmin, lisää voit lukea täältä. Lauantaina otettiin kevyesti ja käveltiin vain kolmen vartin lenkki.

Sunnuntaina sisko toi mukanaan sukset, jotta pääsisin vuosien tauon jälkeen testaamaan hiihtoa. Lunta oli satanut, joten hieman epäiltiin miten hiihto onnistuisi, mutta pakko oli kuitenkin käydä kokeilemassa. No, eihän se onnistunut ollenkaan, kun pohjiin tarttui monen sentin lumikerros. Ei siis saatu kunnon treeniä, mutta kunnon naurut kuitenkin, kun meno näytti ja tuntui kuin sukset olisivat ensimmäistä kertaa jalassa :) Muutamana talvena on tehnyt mieli hiihtämään, mutta sukset odottavat edelleen kaupassa. Nähtäväksi jää pääsenkö tänään tai huomenna iltapäivällä testaamaan suksia, kun ne täällä vielä olisivat. Hiihdon sijaan tehtiin sitten tunnin kävelylenkki koiran kanssa.

perjantai 17. helmikuuta 2017

YHDEKSÄN KILSAA VAUNUJEN KANSSA

Tämän viikon tavoitteena oli juosta yhdeksän kilsan lenkki. Viime viikolla kirjoitin, että juoksen nämä "tavoitelenkit" mieluiten itsekseen, mutta tänään päädyin kuitenkin juoksemaan vaunujen kanssa. En ole varma mihin väliin viikonloppuna olisin lenkin saanut soviteltua ja halusin kuitenkin tällä viikolla testata yhdeksää kilsaa, joten siksi tällä kertaa näin. 

Poju heräsi aamulla 7:15 ja minua olisi vielä nukuttanut. Ensin ajattelin, että pakko ottaa ensin päikkärit ja lähteä lenkille vasta myöhemmin. Nopeasti sitä kuitenkin aina virkistyy, kun nousee ylös ja päikkärit jää usein ottamatta. Joskus sitä jaksaa pirteänä koko päivän, mutta välillä päikkäreiden väliin jättäminen kostautuu ja iltapäivällä iskee hirveä väsymys. Tänään aamutoimien jälkeen oli taas pirteä olo ja hieman ennen ykdeksää olimmekin sitten jo juoksemassa.


Heti alkuun juoksu tuntui tahmealta ja hieman lyhyempi lenkki kävi jo mielessä. Kilsojen kertyessä ei niinkään tuntunut ettei kunto riittäisi vaan jalat olivat väsyneet. Loppua kohden juoksu kuitenkin tuntui hieman paremmalta ja lopulta jaksoin juosta koko lenkin. Vaunujen tuoma lisävastus kyllä tuntuu juostessa ja taas etenkin ylämäissä sai tehdä enemmän töitä. Ensi viikon kymmenen kilsaa aion juosta ilman vaunuja, sen verran rankalta tämän päivän lenkki tuntui verrattuna viime viikkoiseen.

sunnuntai 12. helmikuuta 2017

TREENIVIIKKO 6/2017

Tällä viikolla pakkanen vaikutti hieman treeneihin. Vaunulenkeille ei päästy totuttuun tapaan, joten osa lenkeistä siirtyi iltapäivään ja olivat hieman aiempaa lyhempiä. Edellisen viikon päätin juoksulenkkiin, joten tämän viikon aloitin koiran kanssa kävelylenkillä. Iltapäivällä käveltiin 45 minuuttia.

Tiistainakin pääsin lenkille vasta iltapäivällä. Hieman pakkanen arvelutti, kun en ole pakkasjuoksuun vielä tänä talvena tottunut. Laitoin hieman enemmän päälle kuin yleensä juoksulenkille ja hyvinhän siellä lyhkäsen lenkin tarkeni. Viisi kilsaa juostiin koiran kanssa niin, että muutama lyhyt pätkä käveltiin välissä. Koiralla oli vauhti päällä ja juoksuosuudet mentiin tällä kertaa aika reipasta vauhtia.


Keskiviikkona käveltiin koiran kanssa jäällä noin tunnin lenkki ja torstaina sitten taas juostiin. Torstaina suunnattiin poluille ja juostiin siellä 6,2 kilsaa. Polkulenkki oli taas kivaa vaihtelua viikon muihin lenkkeihin. Enimmäkseen taas juostiin, mutta muutamat pätkät käveltiin juoksuosuuksien välissä. Hieman meinasi tulla kylmä, mutta muuten oli oikein kiva treeni.

Perjantaina vuorossa oli taas kävelylenkki ja lauantaina pääsin sitten juoksemaan itsekseen. Tämän viikon tavoitteena oli juosta kahdeksan kilsan lenkki ja sen juoksin lauantaiaamuna. Kivaa, että kunto kasvaa ja kilsoja alkaa pikku hiljaa kertyä :) Vauhti aamun lenkillä oli 6:04/km eli ei vielä mitään hirveää kyytiä, mutta kyllä se tästä kevään edetessä kiihtyy :) Lue lisää lenkistä täältä.

Tänään päätin viikon treenit aamulla tunnin kävelylenkkiin jäällä. Tällä viikolla siis hieman lyhempiä lenkkejä ja vähemmän juoksua, mutta onneksi pääsin kuitenkin joka päivä ulkoilemaan. Ensi viikolla tuskin ainakaan pakkanen häiritsee menoa, joten tavoitteena voisi olla hieman pidemmät juoksulenkit.

lauantai 11. helmikuuta 2017

KAHDEKSAN KILSAA

Tämän viikon tavoitteena oli juosta kahdeksan kilsan lenkki. Nämä "tavoitelenkit" juoksen mieluiten itsekseen ja niin tein tänäänkin, kun suuntasin lenkille pojun ensimmäisten päikkäreiden aikaan. Enimmäkseen juoksen vielä vaunujen ja/tai koiran kanssa, joten kiva päästä välillä yksinkin liikenteeseen. Kun juoksen yksin, saan paremmin tuntuman kunnosta, kun vaunut eivät tuo lisävastusta eikä koiran kanssa tarvitse pysähdellä kesken lenkin. 


Tänään tuntuma kunnosta oli ihan hyvä. Lenkki lähti sujumaan hyvin ja mietin, että kyllä sitä helposti juoksisi pidempäänkin kuin kahdeksan kilsaa. Viimeisellä kilometrillä tuntui kuitenkin hieman jaloissa, joten ihan hyvä nyt kuitenkin malttaa ja lisätä kilsoja asteittain. 

Vauhti oli tänään 6:05/km. Vielä tulee varmasti edettyä useampi viikko niin, että en vielä seuraa tahtia vaan etenen vain kevyttä hyvältä tuntuvaa vauhtia. Vauhdikkaammat treenit saavat odottaa kunnes saan ensin lisää pituutta ja keveyttä lenkkeihin. Hyvä mieli jäi tästä treenistä ja ensi viikolla pääsenkin sitten testaamaan jo yhdeksää kilsaa :)

sunnuntai 5. helmikuuta 2017

TREENIVIIKKO 5/2017

Tällä viikolla tuli liikuttua ihan kivasti ja lenkitkin taisivat olla hieman pidempiä kuin edellisillä viikoilla. Viikko aloitettiin maanantaina koiran ja vaunujen kanssa kävely/juoksulenkillä (7km/55min). Tällä kertaa oli ehkä hieman raskaampaa kuin aiemmin, mutta hyvin lenkki silti meni. Enimmäkseen taas juostiin, mutta lyhkäset kävelypätkät välissä tekivät hyvää. 

Tiistaina oli kävelypäivä, joten aamusella tehtiin hieman vajaan tunnin lenkki. Keskiviikkona taas juostiin ja tästä treenistä kirjoitinkin jo aiemmin viikolla. Oli kivaa vaihtelua juosta poluilla meidän normi pyörätielenkkien sijaan. Viikon tavoite eli seitsemän kilsaa juoksua tuli tuolla lenkillä täyteen. Lue lisää treenistä täältä.

Torstaina otettiin kevyemmin ja käveltiin koiran kanssa iltapäivällä kolme varttia. Perjantaiaamuna suunnattiin taas vaunulenkille ja tällä kertaa edettiin niin, että vuorotellen juostiin ja käveltiin viisi minuuttia. Tuntiin kilsoja kertyi 7,4 ja tämäkin oli oikein kiva treeni. Kävelyosuudet tuntuivat ehkä vähän pitkiltä, joten jatkossa tätä voisikin ehkä muokata niin, että lyhentää kävelyosuutta ja juoksee hieman pidempään. Koiran ulkoilutukseen tämä kuitenkin sopi hyvin, niin ehti sekin hieman haistella enemmän. Etenkin tällä lenkillä tuntui, että hyvin saa myös yläkroppa vaunujen kanssa treeniä. Kun juoksee ylämäkeen niin, että koiran hihna on toisessa kädessä ja puskee vaunuja eteenpäin yhdellä kädellä, niin kyllä se näköjään jossain tuntuu. Pikku hiljaa pitäisi aloitella juoksun lisäksi myös lihaskuntotreenit, mutta voi olla että aluksi yläkroppa jää hieman vähemmälle treenille ja vielä saa pojun kantelu ja vaunulenkit riittää.


Lauantaina pidin lepopäivän, mutta en unohtanut juoksua kokonaan, vaan sain vihdoin hommattua uudet nastakengät. Sarvat ovat nyt kovassa suosiossa ja ne ostin itsekin. Tänään viikon viimeisenä treeninä juoksin aamulla seitsemän kilsaa ilman vaunuja ja koiraa, kivaa vaihtelua tämäkin :) Kilsat kertyivät ilman yrittämistä ja vauhtikin (6min/km) oli mieluisa yllätys. Oli niin hieno aurinkoinen päivä, että tunti käytiin vielä kävelemässä jäällä pian juoksulenkin jälkeen.


Kokonaisuudessaan oli hyvä viikko ja juoksua neljänä päivänä oli hyvä suoritus. Ensi viikolle lupaa kovia pakkasia, joten voi olla että liikuttua tai ainakin juostua tulee hieman tätä viikkoa vähemmän.

torstai 2. helmikuuta 2017

SEITSEMÄN KILSAA

Jo ennen kuin pääsin synnytyksen jälkeen taas juoksemaan, päätin asettaa pieniä tavoitteita matkalla kohti parempaa kuntoa. Tämä on hyvä taktiikka, koska näin saa onnistumisen tunteita useammin, eikä haaveile vain pitkistä lenkeistä tai tietystä vauhdista. Nyt tavoitteena on lisätä viikoittain aina kilsa viikon pisimpään lenkkiin.

Eilen äitini tuli puolenpäivän aikaan vahtimaan pikkuista, joten pääsin lenkille kaksin koiran kanssa. Vaunulenkeillä kuljetaan usein pyöräteitä pitkin, joten eilen piti hyödyntää tilaisuus ja suunnata koiran kanssa poluille. Lenkki oli kaikin puolin onnistunut ja tämän viikon tavoite eli seitsemän kilsaa tuli täyteen :) Alunperin olin ajatellut lyhyempää lenkkiä tai juoksun ja kävelyn yhdistelmää, mutta juoksu kulkikin eilen kevyesti. Metsässä ja sen jälkeen jäällä oli kiva juoksennella, vaikka ajoittain saikin olla tarkkana, että pysyy edes pystyssä. Muutamat ylämäet ja jäällä hieman pehmeä alusta myös pitivät huolen siitä, että lenkki tuntui ihan kunnon treeniltä. Kokonaisuudessaan liikuttiin tunti, kun seitsemän kilsan jälkeen käveltiin loppumatka kotiin. 


Lenkin ja suihkun jälkeen poju söi ja menikin samantien nukkumaan. Minä ehdin siis syödä rauhassa ja ottaa itsekin tunnin päikkärit. Täällä siis kaikki kunnossa, kun sai juosta, syödä ja nukkua :)