tiistai 31. toukokuuta 2016

TREENIVIIKKO 21/2016

Viime viikko alkoi lepopäivällä, puolituntia käytiin koiran kanssa kuitenkin kävelemässä poluilla. Tiistaina oli yllättävän kuuma keli, joten vaihdoin juoksun koiran lenkitykseen. Ensin 40 min kävelylenkki ja päälle puolentunnin lihaskuntotreeni. Lihaskuntoa on tavoitteena tehdä kahdesti viikossa, mutta tälläkin kertaa tämä jäi viikon ainoaksi kerraksi.

Keskiviikon lenkillä edellisen päivän kyykyt tuntuivat hieman jaloissa, mutta hyvin pystyi kuitenkin juoksemaan. Tosin keli tuntui tosi kuumalta, joten siirryin juoksemaan metsään ja varjossa olikin paljon mielekkäämpää edetä. Kahdeksan kilsaa tuli päivän lenkille mittaa.


Torstaina juoksin kivan kympin lenkin. Juoksu on nyt parin viime viikon aikana ollut paljon helpompaa kuin edellisinä  kuukausina. Suurin muutos on siinä, että hengittäminen on paljon helpompaa eikä juoksu siten tunnu raskaalta.

Viikonloppuna aloitin aamut metsälenkeillä koiran kanssa ja kävin juoksemassa hieman myöhemmin. Molempina päivinä juoksu sujui kivasti, lauantaina matkaa kertyi reilu kymppi ja sunnuntaina 14 kilsaa. Sunnuntaina sain pyöräilijän mukaani ja lenkki meni kuin huomaamatta, oli hyvä fiilis juosta. Matka taittui pääosin asfaltilla, mutta välillä poikettiin myös metsään. Onneksi oltiin ajoissa liikenteessä, koska iltapäivällä oli jo niin kuuma, että silloin lenkki olisi varmasti jäänyt lyhemmäksi.


Ma: Lepo/kävelylenkki 30 min
Ti: Kävelylenkki 40 min + lihaskunto 30 min
Ke: PK 51 min, 8 km, 6:19/km
To: PK 58 min, 10 km, 5:46/km
Pe: Lepo
La: PK 60 min, 10,2 km, 5:54/km + kävelylenkki 45 min
Su: PK 1:24, 14 km, 6:02/km + kävelylenkki 30 min

lauantai 28. toukokuuta 2016

JUOKSUT RASKAUSVIIKOILLA 9-11

Viikolla yhdeksän olo oli hetkittäin edellisiä viikkoja parempi ja väsymyskin välillä hellitti. Edelleen kuitenkin nukuin tavallista huonommin ja välillä väsymyskin vaivasi. Yhtenä päivänä esim. nukahdin vahingossa lattialle, kun menin rapsuttelemaan koiraa ennen lenkille lähtöä. Lue tarkempi kooste viikon treeneistä täältä.


Kymppi viikolla huomasin, että kehonhuolto oli unohtunut lähes kokonaan. Normaalisti venyttelin aina treenipäivinä, koska jalat tuntuivat sitä tarvitsevan, mutta nyt samanlaista tarvetta venyttelylle ei tuntunut olevan. Jalat pääsivät paljon helpommalla, koska en juossut enää entiseen tapaan kovia treenejä enkä kovin pitkiä lenkkejäkään. Sittemmin olen petrannut venyttelyn ja rullailun kanssa, vaikka en niitä enää yhtä ahkerasti harrastakaan kuin ennen. Tällä viikolla hidastin lenkkejä entisestään ja pitkikselläkin piti ottaa muutama kävelyaskel. Kymppi viikon treenit löydät täältä.


11. viikolla olin taas huonovointisempi ja väsyneempi ja lauantaina tulikin nukuttua parit päikkärit. Väsymyksestä huolimatta jaksoin sunnuntaina juosta puolitoistatuntisen ja tuo lenkki olikin paras lenkki pitkään aikaan. Huhtikuussa juoksukisojen määrä alkoi lisääntyä ja tässä vaiheessa olin saanut jo useaan otteeseen keksiä vastauksia siihen, miten juoksu sujuu ja mikä on kevään eka kisa. Olin varma, että kohta joku arvaa mistä on kyse, kun en käynyt kisoissa, mutta eipä tuota kukaan ainakaan sanonut. Tämän viikon treenikoosteen löydät täältä.

maanantai 23. toukokuuta 2016

TREENIVIIKKO 20/2016

Viime viikko sisälsi muiden menojen vuoksi aiottua useamman lepopäivän, mutta onneksi kaikki tehdyt treenit olivat tällä kertaa melko onnistuneita. Kokonaisuudessaan juoksu sujui viime viikolla paremmin kuin edellisten parin kuukauden aikana. Vaikka edelleen unen tarve oli melkoista ja päikkärit oli pakko nukkua melkein joka iltapäivä, niin treeneihin löytyi kuitenkin aiempaa enemmän energiaa ja juoksu ei tuntunut enää niin raskaalta kuin aiemmin.

Maanantai sisälsi pari lyhyttä kävelylenkkiä ja 45 min polkujuoksulenkin koiran kanssa. Lähi metsän polut ovat tosi juurakkoisia ja matka tulee ilmeisesti kipiteltyä pääosin päkiöillä. Jo seuraavana päivänä pohkeet alkoivat tuntua hieman kipeiltä, mutta torstaina ne olivat jo ihan jäätävässä kunnossa. Päätin kuitenkin testata pystynkö juoksemaan pikaisen lenkin ennen Suomen peliä ja yllättäen juoksu onnistuikin kivasti eivätkä pohkeet vaivanneet yhtään. Tähän saakka olen lenkeillä pyrkinyt hiljentämään vauhtia, jottei syke nousisi liikaa, mutta nyt uskalsin vetää hieman reippaammin kun sain lääkäriltä vahvistuksen, että voin jatkaa liikkumista niin kuin tähänkin saakka eikä sykkeitä tarvitse vahtia. Lenkki oli kiva :) Vaikka juoksin reippaammin kuin pitkään aikaan (5:13/km) ja sykekin nousi, tuntui juoksu silti hyvältä eikä yhtään liian rasittavalta. Vauhti irtosi yrittämättä ja sykkeen noustessakin hengittäminen oli paljon aiempaa helpompaa. Lenkin jälkeen tein vartin lihaskuntotreenin peliä katsellessa.


Lauantaina oli jälleen kiva juosta ja fiilis oli sama kuin edellisellä lenkillä eli juoksu oli aiempaa helpompaa. Sattui  aika ylämäkivoittoinen reitti, mutta nekään ei liikaa tällä kertaa vieneet voimia. Sunnuntainakin sujui vielä ihan kivasti vaikkei ehkä ihan niin helposti kuin torstaina ja lauantaina. Pitkästä aikaa lenkille tuli hieman enemmän mittaa, vaikkei alkuun metsässä juostu puolituntia kovin paljon kilsoja kerryttänytkään. Sykkeen mittauksessa oli taas jotain ongelmia, joten ne tiedot jäi tältä lenkiltä saamatta.

Tästä on nyt hyvä jatkaa, toivottavasti hyvä juoksutuntuma jatkuu tälläkin viikolla :)

Ma: Lepo
Ti: Polkujuoksu koiran kanssa 45 min + kävelylenkit 2x30 min
Ke: Lepo
To: PK/VK 31 min, 5,9 km, 5:13/km, KS 168 + lihaskunto 15 min
Pe: Lepo
La: PK 57 min, 10,1 km, 5:39/km, KS 166 + kävelylenkki 50 min
Su: PK 84 min, 13,5 km + kävelylenkit 2x30 min

lauantai 21. toukokuuta 2016

JUOKSU RASKAUSVIIKOILLA 6-8

Viikkoja 6-8 leimasi väsymys ja päikkäreistä tuli lähes arkipäivää. Aloin nukkumaan yöllä huonommin ja aamulla heräsin hyvin varhain. Aamupahoinvoinnista en kärsinyt, mutta iltapäivisin alkoi koko illan kestävä kuvotus. Työpäivät tuntuivat liian pitkiltä ja monesti en töiden jälkeen jaksanut kuin nukkua. Onneksi juoksemassakin tuli kuitenkin käytyä. Monesti lenkin jälkeen olo olikin virkeämpi ja ulkoilu auttoi myös huonoon oloon. Aina lenkille lähteminen ei hirveästi kiinnostanut, mutta lähtö kuitenkin palkitsi aina.



Aluksi oli vaikea sisäistää sitä, että tunnin lenkkikin voi tuntua aivan liian pitkältä. Näille viikoille sattui ehkä pari hyvää lenkkiä, mutta pääosin juoksu oli raskasta. Syke alkoi nousta helposti ja hengästyin jo ylämäkiä kävellessäkin. Olin kuvitellut, että raskaus vaikuttaisi juoksuun pikku hiljaa niin, että lenkit lyhentyisivät ja kevenisivät asteittain. Niin ei kuitenkaan käynyt, vaan juoksu oli paljon tavallista raskaampaa heti alusta alkaen. Alta pääset lukemaan näistä viikoista tarkemmat treenikoosteet:

keskiviikko 18. toukokuuta 2016

JUOKSU 4. ja 5. RASKAUSVIIKOLLA

Neljännellä viikolla en vielä tiennyt raskaudesta mitään, mutta jälkikäteen ajateltuna vaikutus taisi tuntua jo. Alkuvuosi oli sujunut juoksun suhteen ihan mallikkaasti ilman suurempaa takapakkia, mutta yhtäkkiä tuolla viikolla juoksu ei enää kulkenutkaan. Teinpä kovan tai rauhallisen treenin, oli kaikki yllättävän raskasta, syke nousi ja hengästyin helposti. Muistan edelleen perjantain hallitreenin, kun menin juoksemaan vetoja. Jo töistä hallille verkatessa tuntui, että hengästyin todella helposti, vaikka vauhti oli kevyttä hölkkää. Hallillakin perus vk-vauhdit kävivät yllättävän paljon voimille ja lopulta treeni piti jättää hieman aiottua lyhemmäksi. Raskaalta tuntuneiden treenien vuoksi päätin lauantaina jättää aerobisen kynnyksen lenkin välistä ja juosta sen sijaan mahdollisimman rauhallisen lenkin. Juoksin hitaammin kuin juuri koskaan (6:13/km), mutta silti olin väsynyt, kun pääsin kotia. Koska olo oli ollut hieman outo, päätin sunnuntaiaamuna ennen pitkikselle lähtöä varmuuden vuoksi mitata lämmön. Mittari näytti 37, joten jätin lenkin välistä ja uskoin pienen lämpöilyn vaikuttaneen siihen, että koko viikko oli juoksun suhteen vaikea.  Tarkemmin neljännen raskausviikon treeneistä pääset lukemaan tästä.


Viides viikko jatkui samoissa tunnelmissa; mitään muita flunssan oireita ei ollut, mutta lämpö pysyi koholla ja olo oli edelleen jotenkin outo. Lämpöilyn vuoksi olinkin sitten juoksematta koko viikon. Loppuviikolla tein positiivisen testin ja myöhemmin luin jostain, että lämmön nousu kuuluu ihan alkuraskauteen, joten sitäpä se varmaan oli minunkin kohdalla eikä mitään "oikeaa" kuumetta.

Vuodenvaihteessa aloitin treenaamaan ohjelman mukaan ja tavoitteena oli juosta kevään aikana ennätykset puolikkaalla, kokonaisella ja kympillä. Tässä vaiheessa en sitä vielä tiennyt, mutta lopulta neljäs raskausviikko jäi viimeiseksi viikoksi, jolloin seurasin ohjelmaa. Tuon viikon jälkeen lenkeille ei ole juuri voinut tehdä suurempia suunnitelmia, on vain pitänyt edetä aina kunkin päivän voinnin mukaan.

sunnuntai 15. toukokuuta 2016

TREENIVIIKKO 19/2016

Kiitos kaikille vielä onnitteluista perjantain postaukseen. Nyt onkin helpompi kirjoitella treenikoosteita, kun tiedätte miksi täällä ei mennä enää normaaliin tahtiin.

Tällä viikolla tuli arkipäivinä liikuttua ihan kivasti, mutta viikonloppu meni lepäillen. Lauantai-aamuna kävi pieni säikähdys raskauden suhteen, joten varmuuden vuoksi jätin liikunnat väliin ja keskityin lepäämiseen.

Viikko alkoi kävelylenkillä koiran kanssa. Ihan lyhyitä kävelylenkkejä lukuunottamatta, voisin jatkossa nämäkin merkkailla ylös, kun todennäköisesti juoksu tulee raskauden edetessä jonkin verran korvaantumaan juurikin kävelylenkeillä. Vaikka väsymys ja kuvotus ovatkin välillä vieneet voiton, on liikkumaan aina kannattanut lähteä. Ihan jo ulkona oleminen on usein tehnyt ihmeitä.

Pahin väsymys on jo alkanut hellittää, mutta tiistaina ja keskiviikkona olin taas aika poikki. Molempina päivinä olin väsynyt jo liikkeelle lähtiessä, mutta lopulta treenit sujuivat kuitenkin odotettua paremmin. Tiistaina juoksin kympin ja keskiviikkona tein lihaskuntotreenin kävelylenkin jälkeen. Kyykyt sain tuntumaan hyvin ja jalat olivatkin kipeät seuraavat pari päivää. Vaikka treenatessa olikin energinen olo, olin illat ihan kuutamolla ja ne taisikin vierähtää nukkuessa. 

Torstaina juoksin 50 minuuttia ja juoksukin parantui loppua kohden. Välillä puolentunnin lenkitkin ovat tuntuneet liian pitkiltä, joten tämmöstä 50 min lenkkiä pitää nykyään jo pitää onnistumisena :) Perjantaina käveltiin koiran kanssa tunti metsässä.


Palailen aiemmille viikoille vielä muutamassa postauksessa ja kerron tarkemmin miten raskaus on milläkin viikolla vaikuttanut juoksemiseen.

Ma: Kävelylenkki koiran kanssa 60 min
Ti: PK 10 km, 58 min, 5:51/km, KS 156
Ke: Kävelylenkki koiran kanssa 35 min + lihaskunto 20 min
To: PK 50 min, 8,32 km, 6:00/km, KS 155
Pe: Kävelylenkki koiran kanssa 60 min
La ja su: Lepo

perjantai 13. toukokuuta 2016

SYY KEVENTYNEISIIN TREENEIHIN

Moni teistä on jo varmaan huomannut ettei täällä ole kaikki ihan ennallaan. Treenit ovat viimeisen reilun parin kuukauden aikana keventyneet huomattavasti. Omat suosikkini eli kunnon vauhtikestävyystreenit ovat loistaneet poissaolollaan, peruskestävyystreenit ovat hidastuneet ja lyhentyneet eikä treenit ole enää yhtään tukeneet sitä, että tavoitteena oli juosta ennätykset huhti- ja toukokuussa puolikkaalla, kympillä ja maratonilla. Onneksi tähän kaikkeen on kuitenkin onnellinen syy eli olen raskaana :) Ihan huvikseen en siis tavoitteita hylännyt :) Luulenpa, että osa teistä tämän jo arvasikin tai ainakin ihmetteli, että mikä sille nyt on tullut.


Blogin kohtalo on hieman mietityttänyt. On ollut hieman vaikeaa kirjoittaa treeneistä, kun on voinut juosta vain sen mukaan mitä on minäkin päivänä jaksanut, enkä kuitenkaan halunnut kertoa asiasta vielä ensimmäisten kuukausien aikana. Lopulta päätin kuitenkin jatkaa, koska itse lukisin mielelläni enemmänkin muiden kokemuksista, nimenomaan siitä, miten raskauden aikana on pystynyt juoksemaan tai muuten liikkumaan. Toki raskaudet voivat olla hyvinkin erilaisia, siinä missä toisella juoksu saattaa loppua heti alussa, voi toinen tehdä lenkkejä loppuun asti. Luen kuitenkin mielellään esimerkiksi muiden kisoihin valmistautumisesta, vaikka lähtökohdat ja tavoitteet olisivatkin erilaiset kuin itsellä, joten samaa pätee tähänkin asiaan. Ja luonnollisesti raskaana liikkumisesta ei ollut itsellä mitään kokemuksia, joten senkin vuoksi olisin mielellään lukenut muiden kokemuksista enemmänkin. Blogi säilyy edelleen juoksublogina, mutta raskaus kuitenkin vaikuttaa juoksemiseen niin olennaisesti, että se tietenkin tulee teksteissä myös näkymään. Tarkoitus on kuitenkin käsitellä odotusta pääosin juoksun ja liikkumisen näkökulmasta.


Miltäs tuntuu, jaksatko pysyä mukana, vaikka täällä ei tänä vuonna juosta ennätysten perässä vaan pyritään pysymään aktiivisena muuttuvasta kropasta huolimatta?

Jo maaliskuun alussa raskaus alkoi vaikuttaa treenaamiseen, joten kaikki treenit siitä lähtien löydät nyt myös juoksu raskaana tunnisteen alta.

sunnuntai 8. toukokuuta 2016

TREENIVIIKKO 18/2016

Tällä viikolla saatiin kyllä ulkoilla mahtavassa kelissä. Yllättävää, että yhtäkkiä tarkeni juoksennella t-paidassa :) Juoksulenkit olivat edelleen kevyitä, koiran kanssa tuli kuitenkin ulkoiltua tavallista enemmän, kun keli oli niin hyvä. 


Tiistaina, keskiviikkona  ja perjantaina juoksin noin kolmen vartin lenkit. Perjantain lenkistä juoksin puolet metsässä, mikä oli kivaa vaihtelua, kun muut juoksulenkit taittuivat taas asfaltilla. Tiistain lenkin päälle 10 minuuttia lihaskuntotreeniä ja perjantain lenkin jälkeen vartti. 


Eilen juoksin tunnin ja tänä aamuna 40 minuuttia. Tämän päivän lihaskuntotreenissä keskityin selkään ja jalkoihin.

Ma: Lepo
Ti: 47 min, 8 km, 5:54/km + lihaskunto 10 min
Ke: Lepo
To: 45 min, 7,3 km, 6:11/km
Pe: 45 min, 7,1 km, 6:18/km + lihaskunto 15 min
La: 60 min, 10,2 km, 5:54/km
Su: 40 min, 7,3 km, 5:30/km + lihaskunto 25 min

sunnuntai 1. toukokuuta 2016

TREENIVIIKKO 17/2016

Tämä viikko meni lyhkästen ja rauhallisten treenien parissa. Tiistaina ja perjantaina juoksin noin kolmen vartin lenkit. Maanantaina ja torstaina pidin lepopäivät. Keskiviikolle en ollut suunnitellut lepopäivää, mutta tällä kertaa sade sai pysyttelemään juoksun sijaan sisällä. 

Lauantain juoksin ensin itsekseen ja sen jälkeen vielä hetken koiran kanssa. Koira vaikutti hihnassa juostessa melko vaisulta, joten tällä kertaa pysähdeltiin useamman kerran ja lenkistä tuli tavallista rauhallisempi.

Tänään lämmittelin ensin lyhkäsellä lenkillä ja tein sen jälkeen lihaskuntotreenin. Joku toinen oli päättynyt yhdistää juoksun ja lihaskuntotreenin ja tuli tänään juosten vastaan käsipainojen kanssa :)

Ma: Lepo
Ti: PK 46 min, 7,8 km, 5:55/km
Ke: Lepo
To: Lepo
Pe: PK 47 min, 8 km, 5:54/km
La: PK 40 min, 7 km, 5:45/km + koiran kanssa 31 min, 4,5 km, 6:56/km
Su: PK 30 min, 5 km, 6:00/km + lihaskunto 30 min

Sumussa aamulenkillä.