sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

TREENIVIIKKO 12/2016

Alkuviikosta juoksu ei edelleenkään oikein kulkenut, mutta onneksi meno hieman parani loppuviikkoa kohden. Tiistaina juoksin kevyen 40 min hölkän ja kevyttä treeniä lähdin tekemään myös torstaina. Vaihtelun vuoksi suuntasin juoksemaan koiran kanssa jäälle. Kun katsoi tarkkaan mihin astui, pystyi siellä vielä melko hyvin juoksemaan, vaikka rannassa hieman meinasikin upottaa. Puolituntia meni jäällä ja loppumatka juostiin pientä metsäpolkua pitkin.


Koska alkuviikosta juoksu ei kulkenut, ajattelin perjantaina juosta vain kevyen lämmittely hölkän ja tehdä sen jälkeen lihaskuntotreenin. Lopulta juoksin kuitenkin tunnin, koska vihdoin juoksu tuntui hieman paremmalta. JES :) Lauantain lenkille ei ollut suunnitelmaa, mutta juoksu onneksi kulki paremmin kuin alkuviikolla, joten juoksin kevyen 90 minuutin lenkin. 


Tänään kävin lämmittelemässä reilun puolituntia ja tein sen jälkeen puolentunnin lihaskuntotreenin. Kuuden kilsan lämmittelyyn sisällytin kaksi puolenkilsan vetoa, koska halusin testata jokohan kovempi treeni onnistuisi. Vedot (4:07/4:17/km) tuntuivat vielä tavallista raskaammilta, mutta pitää katsoa joko ensi viikolle saisi taas vk-treenit mukaan kuvioihin. Toinen veto meni ensimmäistä paljon hitaammin, mutta kovahko vastatuuli taisi siinä hidastaa vauhtia. Tuulesta huolimatta tänään oli ulkona jo tosi keväistä ja jopa yllättävän lämmin juosta.

Ma: Lepo
Ti: PK 41 min, 7,3 km, 5:38/km, KS 156 + lihaskunto 15 min
Ke: Lepo
To: PK (jäällä, metsässä) 48 min, 6,8 km, 7:06/km, KS 149
Pe: PK 60 min, 10,6 km, 5:40/km KS 156
La: PK pitkä 90 min, 15,9 km, 5:40/km, KS 158
Su: PK 34 min, 6,1 km, 5:33/km, KS 164 (sis. vedot 2x500m) + lihaskunto 30 min

sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

TREENIVIIKKO 11/2016

Tavallista kevyempi treeniviikko takana. Tosin kevyeltä ei tuntunut, joten kaikki lenkit olivat rauhallisia. Tällä kertaa juoksin neljä kertaa ja lepopäivinä tein kävelylenkit koiran kanssa. 

Tiistaina juoksin lyhyen tunnustelulenkin reilun viikon juoksemattomuuden jälkeen. Yllättävän raskaalta tuntui, joten en lähtenyt venyttämään lenkkiä vielä yhtään pidemmäksi (6,3 km). Keskiviikkona lepäilin ja torstaina juoksin kymmenen kilsaa.

Sykemittarin kanssa on ollut hieman ongelmia, mutta nyt sain sen vihdoin lauantain lenkille käyttöön. Syke kiinnosti, koska alkuviikon lenkit tuntuivat tavallista raskaammilta. Perjantaina juoksin edelleen rauhallisesti, mutta syke oli silti koholla, vastasi siis niitä tuntemuksia, mikä juostessakin oli. 

Tänään juoksin puolitoistatuntia ja tavoitteena oli pitää syke matalammalla kuin lauantain lenkillä. Syke pysyikin matalammalla, mutta vauhti oli tosi rauhallista, eikä juoksu tuntunut niin helpolta kuin mitä tuolla vauhdilla pitäisi. 

Ei siis mikään huippu treeniviikko, mutta pääasia että pääsin taas liikkumaan. Vaikka juoksu ei vielä kulkenutkaan, niin ainakin keli oli tällä viikolla aika mainio :)



Ma: Lepo
Ti: PK 35 min, 6,3 km, 5:36/km + lihaskunto 15 min
Ke: Lepo
To: PK 56 min, 10 km, 5:35/km
Pe: Lepo
La: PK 60 min, 10,6 km, 5:41/km, KS 160 + lihaskunto 20 min
Su: PK pitkä 90 min, 15,22 km, 5:55/km, KS 154

tiistai 15. maaliskuuta 2016

JUOKSEMATTA

Viime viikolla en kuumeilun vuoksi juossut yhtään. Taukoa tuli reilu viikko, mutta tänään pääsin vihdoin pienelle hölkälle. Juoksin vain reilun puolituntia, mutta tuntui vähän siltä kuin en olisi koskaan juossutkaan. Joskus on siis kulkenut vähän helpommin ja kevyemmin. Kevyellä mummohölkällä siis jatketaan tämä viikko ja pitää vasta ensi viikolla sitten yrittää vähän reippaampia lenkkejä. Hieman ikävään saumaan tämä sattui, mutta pääseepähän taas juoksemaan ja jalat ainakin ovat saaneet kunnolla lepoa.


torstai 10. maaliskuuta 2016

JUOKSUKISOJA KUOPIOSSA

Alkuviikon on pitänyt pientä lämpöä enkä ole päässyt juoksemaan, joten on ollut aikaa tutkia kevään ja kesän kisatarjontaa. Kuopiossa kisatarjonta ei ole ollut kovin runsasta, mutta tälle keväälle löytyy nyt kuitenkin useampikin tapahtuma. Alla vinkiksi muillekin kevään ja kesän kisoja, jotka juostaan Kuopiossa.

  • 2.4. Kolmen kylpylän kirmaisu. KKK on juoksutapahtuma (ei kisa), jossa juostaan Siilinjärveltä Kuopioon eli matkaa kertyy reilut 30 km. Jos tuo tuntuu liian pitkältä, voi juosta vain osan matkasta esim. Kunttarilta Rauhalahteen. Lisätietoja tapahtumasta löydät täältä. Tapahtumaan olen osallistunut kahtena viime vuotena ja suunnitelmissa se on tällekin vuodelle.

  • 23.4. Maaninka-hölkkä. Matkoina 5 tai 8 kilsaa. 

  • 5.5. Kallavesj-kymppi. Kympin kisa starttaa Rauhalahdesta ja reitillä juostaan asfaltin lisäksi hiekkatiellä ja pururadalla. Lisätietoja täältä. Mahdollisesti osallistun tänne itsekin.

  • 14.5. Puijon polut. Kisasta on vielä huonosti tietoa saatavilla, mutta matkoina on ilmeisesti  7 ja 14 kilsaa. Ikävästi sattuu samalle viikonlopulle Joensuun maratonin kanssa, joten itse en pääse osallistumaan.

  • 29.5. Tahko Run. Matkoina on tarjolla sekä kymppi että puolimaraton. Jos kaipaat hieman haastavaa reittiä, niin suosittelen tätä. Viime vuonna juoksin kisassa, viikko puolikkaan jälkeen, kympin ja rankkaa oli. Lisätietoja täältä

  • 11.6. Pullukka Run. Tänä kesänä Kuopiossa juostaan ensimmäistä kertaa Pullukka Run. Matkoina on kymppi ja puolikas + lasten matkat. Kesäkuulle ei ole vielä kisasuunnitelmia, joten tänne voisi yrittää osallistua, jos on palautunut toukokuun kisoista. Lisätietoja Kuopion Pullukka Runista löydät täältä.

  • 6.8. Länsiranta-Hölökkä juostaan kivoissa maalaismaisemissa haastavalla reitillä. Kahtena viime vuotena olen osallistunut 13,6 km matkalle ja niin varmaan tänäkin vuonna. Lisäksi matkoina on 7 km ja puolikas. Lisätietoja kisasta.

  • Lisäksi Kuopiossa juostaan loppukesästä/alkusyksystä neljän osakilpailun polkujuoksusarja, mutta varmoja päivämääriä en tähän vielä löytänyt.


Kivasti olisi siis tälläkin suunnalla erilaisia kisoja tarjolla. Tällä hetkellä en kuitenkaan haaveile vielä kisoista vaan vain siitä, että pääsisi edes lenkille. Asfaltti alkaa täälläkin jo pilkottaa houkuttelevasti!!

sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

TREENIVIIKKO 9/2016

Tämä viikko oli pitkästä aikaa treenien suhteen hieman huonompi. Ensin ajattelin, että viime sunnuntain 30 kilsaa vei jaloista voimat, mutta ehkä tämän päivän pieni lämpöily kuitenkin selittää sen, miksi juoksu tällä viikolla tuntui tavallista raskaammalta.

Maanantaina pidin lepopäivän ja iltapäivällä jaloissa alkoi tuntua, että sunnuntain lenkki oli ollut tavallista pidempi. Tiistaina juoksen yleensä hallilla vk-treenin, mutta tällä kertaa hallille ei päässyt ja ehkä oli parempikin, että kovempi treeni siirtyi myöhemmälle viikkoa. Tiistain treeninä oli siis vaihteeksi tunnin pk-lenkki (11km). Menihän se, vaikka hieman tavallista raskaammalta tuntuikin.

Keskiviikkona kävin hieronnassa ja teki kyllä välillä aika kipeää, joten tarvetta hieronnalle taas oli. Torstaina jalat olivat hieronnan jäljiltä vielä tietyistä kohdista aika arat eikä siten juoksukaan tuntunut vielä kovin hyvältä. Palauttelin kevyesti 45 min hölkällä.


Perjantaina suuntasin hallille juoksemaan viikon reippaimman treenin. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, koska hieronta oli käynyt niin kovasti jalkoihin. Alkuverkaksi juoksin töistä hallille kahden kilsan matkan. Hallilla oli tarkoitus juosta viisi kahden kilsan vetoa niin, että ensimmäinen olisi hieman hitaampaa vk:ta ja viimeinen maksimikestävyyttä. Heti ensimmäisessä vedossa tuntui, että treenistä ei tulisi helppo. Vetojen vauhdit olivat noin: 4:38/4:27/4:30/4:27/km. Sinänsä noissa vauhdeissa ei ollut mitään vikaa ja ne menivät suunnitelmien mukaan, mutta tuntuma oli aivan jotain muuta kuin näillä vauhdeilla aiemmin tänä vuonna. Viime viikkojen treenien perusteella oletan, että 4:30/km vauhdin pitäisi vedoissa sujua jo ilman hirveää tuskaa, mutta tällä kerta juoksu tuntui raskaalta. Viimeistä maksimikestävyysvetoa en lähtenyt enää edes tekemään, koska edelliset jo kävivät niin voimille. Harmi, että sykemittarini reistailee taas, enkä saanut treenistä syketietoja, olisi ollut kiinnostavaa nähdä oliko syke niin korkealla kuin mikä tuntuma oli. Loppuun hölkkälin kilsan ja ihmettelin, että menipäs huonosti.


Lauantaille olisi ollut ohjelmassa hieman reippaampi treeni, mutta perjantain treenin jälkeen sitä ei ollut järkevää lähteä tekemään. Aamulla mietin pitäisinkö lepopäivän vai juoksisinko kevyen palauttelulenkin. Ulkoilla teki kuitenkin mieli, joten suuntaisin hitaalle lenkille. 45 minuuttia 6:13/km vauhdilla luulisi olevan tosi helppoa ja palauttavaa, mutta nyt ei tuntunut niin helpolta kuin mitä vauhti näytti. Täällä tulee vaan lisää lunta, joten auraamattomat tiet toivat vielä pientä lisähaastetta lenkille.

Tänä aamuna mittari näytti pientä lämpöä, joten aamulle sovittu pitkis jäi väliin enkä enää ihmetellyt miksi edelliset treenit tuntuivat niin raskailta. Nyt pari päivää juoksematta, jospa sitä sitten mentäisiin taas.

Ma: Lepo
Ti: PK 61 min, 11 km, 5:33/km, KS 152
Ke: Hieronta/Lepo
To: PK palauttava 45 min, 8,1 km, 5:35/km + lihaskunto 10 min
Pe: Halli VK 4x2km (4:27-4:38/km) + verkat 3 km
La: PK palauttava 45 min, 7,24, 6:13/km
Su: Kipeenä/lepo
Yhteensä: n. 37 km

tiistai 1. maaliskuuta 2016

HELMIKUU 2016

Helmikuussa juoksutti hyvin ja varsinkin ensimmäiset viikot olivat tosi kivoja. Tammikuuhun verrattuna kilsoja kertyi joka viikko enemmän ja hallitreeneissä tuntui, että vauhti on hieman parantunut alkuvuoteen verrattuna. Pääosin treenit sujuivat hyvin, vaikka loppukuusta meinasin jo lenkeillä kyllästyä lumeen, tuuleen, sateeseen, liukkaisiin tai auraamattomiin teihin... Hyvä fiilis helmikuusta kuitenkin jäi. Alla hieman lisäfaktaa menneestä kuusta:

  • Juoksua 5 krt/vko
  • Kilsoja 68-74 km/vko (tammikuussa 50-64)
  • Pitkät lenkit: 22km/23,4km/21,1km/30km. Tavoitteena oli venyttää kaikki pitkikset kahteen tuntiin ja siinä onnistuinkin, näistä lyhin lenkki oli haastavin hieman vaikean kelin vuoksi. Yhtään pitkistä ei tällä kertaa tarvinnut juosta yksin.
  • Reippaampia treenejä yhteensä kahdeksan
  • Seitsemän lyhkästä lihaskuntotreeniä. Tavoitteena oli tehdä kaksi treeniä viikossa, mutta viimeisellä viikolla jäin yhteen.
  • Pitkän lenkin juoksin aina sunnuntaina ja lepopäivän pidin maanantaina, tiistaisin juoksin hallilla viikon reippaimman treenin.
  • Kehonhuoltoon kuuluivat kävelylenkit, venyttelyt ja rullailut, lisäksi kävin kerran hieronnassa.


Kiva ja onnistunut treenikuukausi on siis takana, toivottavasti samanlaisia kuukausia on vielä edessäkin. Helmikuussa treeni painottui peruskestävyyteen, mutta maaliskuussa vauhtikestävyystreenin määrä kasvaa, koska jo ensi kuussa olisi edessä puolimaraton. Kun kovempia treenejä tulee lisää, on todennäköisesti hieman lyhennettävä pk-treenejä, etenkin pitkiä lenkkejä. Onnistuneiden treenien lisäksi toivon maaliskuulta pikaista kevään etenemistä. Vauhdikkaampia treenejä pitäisi nyt juosta hallin lisäksi ulkonakin, joten sulat tiet olisivat erittäin tervetulleita Kuopioonkin.

Tammikuun treenikoosteen pääset lukemaan tästä.