torstai 31. heinäkuuta 2014

TREENIÄ PUOLIKKAAN KISAVAUHDILLA





Eilen loppui loma sekä aamupäivän treenit. Nyt olisi taas totuteltava uuteen rytmiin ja siihen, että treenit on tehtävä iltapäivisin. Tykkään enemmän treenata aamuisin, koska silloin olen energisempi. Myös näiden helteiden vuoksi juoksisin mielummin aamulla.

Eilinen lenkki töiden jälkeen sujui kuitenkin ihan hyvin, vaikka hieman väsynyt olinkin. Tavoitteena oli juosta neljä kahden kilometrin vetoa puolimaratonin kisavauhdilla. Toukokuun puolikas meni keskivauhdilla 4:54/km, joten pyrin pitämään vauhdin hieman tämän alle. Vetojen vauhdit olivat (4:45-4:51/km), joten treeni sujui suunnitelmien mukaan. Vauhtia ei ollut liian vaikeaa pitää yllä, päällimmäisenä lenkistä jäi mieleen, että olipa taas kuuma. Seuraavaksi vain kevyttä treeniä ennen sunnuntain pitkää lenkkiä.

maanantai 28. heinäkuuta 2014

KUUDEN TREENIN VIIKKO

Viikon treenit aloitin kolmen vartin palauttelulenkillä. Viikon vaihteen olin mökkeilemässä, joten sain kivaa vaihtelua tuttuihin reitteihin. Lenkin hölkkäilin kevyesti hiekkatiellä ja pururadalla. Helteisen lenkin jälkeen oli kiva pulahtaa suoraan uimaan.



Tiitaina oli sitten vuorossa maratonille valmistava ylipitkä lenkki. Edellisen viikon treenit olivat sujuneet jotenkin nihkeästi, mutta tiistaina juoksu kulki ja lenkki oli viikon paras. Mukailin Kuopion maratonin reittiä ja päätin yrittää ensimmäistä maratoniani Kuopiossa. Reitti ei ehkä ole kaikista nopein, mutta mäet eivät kuitenkaan ole pahimmasta päästä. Toinen vaihtoehto oli maraton Jyväskylässä, siellä on kuulemma nopea reitti. Päädyin kuitenkin Kuopioon, jotta säästyn ylimääräiseltä matkustamiselta.

Lenkin loppupuolella juoksu alkoi jo hieman tuntua reisissä, mutta mitään pahaa väsymystä ei tullut lenkillä eikä sen jälkeen. Geeleistä ja urheilujuomista minulle ei ole hirveästi kokemusta, mutta täytyy jatkaa niiden testailua, kun niistä tuntuisi pidemmillä lenkeillä olevan hyötyä. 

Keskiviikkona pidin lepopäivän ja torstain hölkkäilin metsässä kevyen palauttelulenkin. Perjantaina juoksin tunnin lenkin aerobisella kynnyksellä. Tiistain pitkä lenkki tuntui vielä hieman reisissä. 

Lomalla olen juossut pääsääntöisesti aina aamupäivällä, mutta lauantaina päätin vaihteeksi kokeilla iltalenkkiä. Helle se on näköjään vielä kahdeksankin jälkeen. Juoksu kulki kuitenkin yllättävän hyvin. Tarkoitus oli juosta 10 kilsaa maratonin kisavauhdilla, mutta vauhti kiihtyi hieman nopeammaksi.

Sunnuntaina juoksin vielä toisen pitkän lenkin. Lenkki oli tiistaita tunnin lyhyempi, mutta tuntui rankemmalta. Lähdin juoksemaan jo aikaisin aamulla, mutta jotenkin kuumuus kävi entistä enemmän voimille. Hieman jo odottelen helteiden loppumista, odotan, että kylmemmillä keleillä juoksu tulee kulkemaan entistä paremmin. Kokonaisuudessaan treeniviikko sujui kuitenkin hyvin ja juoksu kulki edellisviikkoa paremmin.
 
  • ma: PK palauttava 45 min
  • ti: PK ylipitkä, 2:45, 30 km, 5:30/km
  • ke: Lepo
  • to: PK palauttava 40 min
  • pe: PK 60 min, 11,48 km, 5:17/km
  • la: PK 53 min, 10 km, 5:19/km
  • su: PK pitkä, 1:45, 18,78 km, 5:36/km
  • perjantai 25. heinäkuuta 2014

    YLIPITKÄ LENKKI

    Tiistaina juoksin pitkästä aikaa ylipitkän lenkin. Matkaa kertyi 30 kilometriä aikaa 2:45 ja juoksu kulki koko matkan yllättävän hyvin. Lenkin lopussakin oli vielä sellainen olo, että muutaman kilometrin olisi jaksanut vielä lisää. Juoksusta jäi hyvä fiilis ja luottavainen olo maratonia ajatellen. 

    Se miten juoksu kulkee on usein ihan päivästä kiinni. Alkukuusta juoksin suurin piirtein samaa vauhtia kymmenen kilometriä lyhyemmän lenkin ja se lenkki tuntui paljon rankemmalta. Silloin maratonin juokseminen 5:30/km vauhdilla arvelutti, mutta tämän viikon lenkin perusteella sen pitäisi olla ihan mahdollista.

    Lähdin lenkille jo aamulla kahdeksalta, jotta välttyisin pahimmalta helteeltä. Onneksi välillä oli pilvistä ja tuulikin hieman, niistä sai kaivattua viilennystä. Yleensä pitkillä lenkeilläkin on mukana vain vettä, mutta nyt testasin muutaman geelin ja urheilujuomaa. Ehkä lenkin sujumiseen vaikuttikin se, että geeleistä sai lisäenergiaa ja nestettä oli tarpeeksi, kun pysähdyin muutaman kerran täyttämään juomapullot.

    Välillä juoksu sujuu ja lenkeistä jää tosi hyvä fiilis, tämä oli sellainen päivä. Onnistuneen lenkin jälkeen ei oikein enää malttaisi odottaa maratonia.



    sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

    TREENIVIIKKOKATSAUS

  • ma: Lepo
  • ti: PK 50 min, 9 km, 5:34/km
  • ke: VK 3X15 min, 4:53-4:57/km 
  • to: Lepo
  • pe: PK 60 min, 11,64 km, 5:11/km
  • la: VK 8X1km (4:35-4:58/km) + MK 1km (4:23/km)
  • su: Lepo


  • Alkuviikon olin reissussa, joten viikon kaksi ensimmäistä lenkkiä pääsin tekemään uusissa maisemissa. Tiistaina juoksin aamulenkin heti herättyäni. Aamulenkit ovat yleensä hitaampia, mutta syke kuitenkin nousee tavallista herkemmin ja juoksu tuntuu normilenkkiä raskaammalta. Olo aamulenkin jälkeen on kuitenkin yleensä erityisen hyvä. Tiistaina lenkille tuli mittaa 9 km. 

    Keskiviikon vauhtikestävyyslenkillä juoksin kolme kertaa 15 minuuttia. Välillä palauttelin hölkkäämällä 1-2 minuuttia. Treenille tuli mittaaa 10 km. Reissussa oli mukana vain Mizunot, joten ne pääsi ekaa kertaa hieman vauhdikkaammalle lenkille. Pelkäsin, että niillä meno tuntuisi hieman raskaalta, mutta onneksi olin väärässä. Kenkiä ei tarvinnut juostessa juuria ajatella, joten hyvin niillä tuntuu onnistuvan myös vk-lenkit. Mizunot ovat muutenkin tuntuneet viimeisimmillä lenkeillä paljon paremmilta kuin alussa.



    Perjantaina juoksin vauhdikkaamman peruskestävyyslenkin, joka tuntui yllättävän raskaalta. Helteen lisäksi huonosti nukuttu yö todennäköisesti vaikutti päivän kuntoon. Tällä kertaa lenkki ei virkistänyt vaan olo oli edelleen väsynyt myös lenkin jälkeen. Positiivista oli kuitenkin se, että viikon ajan vaivannut polvi tuntui tällä kertaa jo melko normaalilta. Ensin polven sisäsyrjää vihloi ja sitten se on tuntunut muuten vain jotenkin oudolta. Pitää toivoa ettei tästä tule pitempi aikaista vaivaa, vaan menisi ohi näin nopeasti. Vaikka lenkki ei loistavalta tuntunutkaan, juoksin suunnitelmien mukaan tunnin ja vauhti oli normaalia peruskestavyyslenkkiä kovempaa.

    Lauantaina tein viikon kovimman treenin. Juoksin yhdeksän kilsan vetoa, minuutin tai kahden hölkkäpalautuksin. Ensimmäiset kahdeksan vetoa juoksin vauhtikestävyysalueella ja viimeisen maksimikestävyyttä. Verryttelyjen kanssa treenille tuli mittaa noin 13 km. Aikaisemmilla viikoilla ensimmäiset vedot ovat tuntuneet helpoilta, mutta tällä kertaa treeni tuntui alusta alkaen aiempaa rankemmalta. Tällä viikolla treeniä oli aiempaa vähemmän, joten ehkä se oli taas helle, joka sai vedot tuntumaan niin rankoilta. Nyt olisi tarkoitus ottaa pari päivää kevyemmin ja kokeilla sitten pitkästä aikaa ylipitkää lenkkiä.

    torstai 17. heinäkuuta 2014

    TREENIVIIKKOKATSAUS


  • ma: Lepo
  • ti: PK palauttava 48 min, 8,27 km, 5:48/km
  • ke: VK 9X1km (4:35-4:50/km) + MK 1km (alle 4:30/km) + verryttelyt
  • to: PK 56 min, 10,85 km, 5:10/km
  • pe: PK palauttava 44 min, 7,56 km, 5:48/km
  • la: Lepo
  • su: PK pitkä 1:42, 19 km, 5:20/km


  • Edellisenä sunnuntaina olin juossut pitkänlenkin, joten uuden viikon aloitin kevyesti. Maanantaina pidin lepopäivän ja tiistaina juoksin kevyen palauttelulenkin. Suurimman osan lenkeistä juoksen asfaltilla, mutta paluttelulenkit, jolloin vauhdilla ei ole niin väliä, pyrin juoksemaan muualla kuin asfaltilla. En tiedä onko tästä oikeasti apua, mutta kuvittelen, että välillä pehmeämpi alusta olisi hyväksi jaloille. Tiistaina olin vielä mökkeilemässä, joten palauttelulenkin pääsin tekemään hiekkatiellä rauhallisissa maisemissa.



    Keskiviikkona oli sitten vuorossa viikon kovin treeni. Jalat olivat jo palautuneet hyvin edellisistä kunnon treeneistä, mutta helle sai treenin tuntumaan rankalta. Treenin kokonaispituus oli noin 14.5 km sisältäen kymmenen kilsan vetoa ja verryttelyt.

    Torstain lenkillä edellisen päivän treeni tuntui hieman jaloissa, mutta juoksu oli silti helppoa. Vauhti tuntui kevyeltä ja oli kiva juosta. Perjantaina juoksin kevyen palauttelulenkin metsässä ja lauantaina pidin lepopäivän.

    Sunnuntain pitkällä lenkillä juoksu parani loppua kohden. Viimeiset 20 minuuttia juoksin alkumatkaa vaudikkaammin ja vielä olisi hyvin jaksanut juosta muutaman kilometrin lisää. Mittaa lenkille tuli noin 19 kilometriä. Pitkille lenkeille otan yleensä juomavyön mukaan, mutta kovin paljon niihin ei mahdu nestettä. Etenkin helteillä nesteen tarve olisi suurempi. Jos helteet jatkuvat, on pidemmillä pitkillä lenkeillä suunniteltava reitit niin, että pääsee välillä täyttämään juomapullot.

    sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

    VIIKON PITKÄ LENKKI

    Viikon treenit päätin tänään pitkään lenkkiin. Matkaa kertyi noin 19 km ja aikaa meni noin 100 minuuttia. Aiemmista pitkistä lenkeistä poiketen oli tarkoitus juosta viimeiset kymmenen minuuuttia tavallista pk-vauhtia kovempaa. Juoksu kulki kuitenkin lopussa niin kivuttomasti, että pidensin vauhdikkaamman osuuden 20 minuuttiin. Alkuosuuden juoksin 5:25/km vauhtia ja viimeiset 20 minuuttia 5:02/km. Juoksun alkuosuus tuntui tällä kertaa jopa hieman tylsältä, mutta loppua kohden juoksufiilis parani ja helposti olisi vielä muutaman kilometrin voinut juosta lisää.


    torstai 10. heinäkuuta 2014

    TEHOTREENI

    Huh hellettä! Eilen oli melko kuuma juosta, mutta sain vauhtikestävyystreenin kuitenkin tehtyä suunnitelmien mukaan. Juoksin kymmenen noin kilometrin vetoa minuutin tai kahden palautuksilla. Ensimmäiset neljä vetoa tein noin 4:50/km vauhdilla. Nämä menivät helposti ja eivät niinkään tuntuneet vedoilta vaan siltä, että piti jarrutella ettei vauhti heti alussa nousisi liikaa. Seuraavat viisi vetoa juoksin hieman kovempaa noin 4:35-4:50/km. Näiden aikana treeni alkoi jo tuntumaan ja leikki olisi varmaan jäänyt kesken, jos olisin jo neljä ensimmäistä helpolta tuntunutta vetoa juossut kovempaa. Lopuksi vielä viimeinen veto maksimikestävyyttä eli vauhti alle 4:30/km. Loppuverryttelyn kanssa treenin kokonaispituus noin 14,5 km.

    Alussa treeni tuntui helpolta, mutta lopussa en olisi enää jaksanut yhtään vetoa lisää. Helle tekee näistä kovemmista treeneistä entistä rankempia. Välillä tuntuukin, että kovat treenit helteellä on kropalle liikaa. Tälläkin kertaa tuntui treenin lopussa, että hikoilu alkaa loppumaan ja iho oli kananlihalla helteestä huolimatta.

    Perhonenkin ihastui värikkäisiin adidaksiin :)

    tiistai 8. heinäkuuta 2014

    TREENIVIIKKOKATSAUS


  • ma: PK pitkä 1:37, 17,66 km, 5:30/km
  • ti: Lepo
  • ke: VK 40 min, 8,53 km, 4:42/km + verryttelyt
  • to: Lepo
  • pe: PK palauttava 51 min
  • la: PK 51 min, 10 km, 5:09/km
  • su: PK pitkä 1:51, 20,48 km, 5:24/km



  • Viikon treenit sujuivat hyvin. Aloitin pitkällä lenkillä, koska viikonloppuna en pystynyt pitkää lenkkiä vielä juoksemaan. Juoksu kulki hyvin ilman mitään ongelmia. Tiistaina pidin lepopäivän ja keskiviikkona oli vuorossa vauhtikestävyyslenkki. Vauhti (4:42/km) oli aiempaa kovempaa ja kävi voimilla myös yllättävän paljon. Alku- ja loppuverryttelynä hölkkäilin vajaat kaksi kilometriä, treenin kokonaispituus oli noin 12 km. 

    Torstaina pidin viikon toisen lepopäivän ja perjantaina tein kevyen palauttelulenkin, vaihteeksi taas sateessa. Mittari ei ollut yhteistyökykyinen, joten tarkemmat tiedot lenkistä jäi saamatta. Lauantain lenkki oli tarkoitus juosta ihan aerobisella kynnyksellä, mutta jotenkin juoksu kulki niin kevyesti, että vauhti kiihtyi koko ajan kuin huomaamatta. Lenkille tuli mittaa 10 km ja vauhti oli siis hieman aiottua kovempaa 5:09/km. Kumpa juoksu kulkisikin aina näin hyvin, fiilis oli hyvä sekä juostessa että juoksun jälkeen.

    Sunnuntaina tein viikon toisen pitkän lenkin. Tarkoitus oli juosta noin 20 km maratonvauhdilla eli noin 5:30/km. Aluksi vauhti tuntui mukavan kevyeltä, sellaiselta, että tätä vauhtia voisi kuvitellakin juoskevansa maratonin. Loppua kohden juoksu kuitenkin muuttui hieman raskaammaksi, varmaan hellekin vaikutti siihen ettei juoksu enää tuntunutkaan niin helpolta. Voimia olisi vielä ollut jatkaa hieman matkaa, mutta hieman epäilyttää kuitenkin, että samaa vauhtia jaksaisi koko maratonin. 

    sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

    20 KILSAA MARATONVAUHDILLA

    Viikon viimeisenä lenkkinä oli vuorossa noin 20 kilometriä maratonvauhdilla. Alussa juoksu kulki todella kevyesti ja piti taas malttaa ettei vauhti nousisi liikaa. Pikku hiljaa puolivälin jälkeen jalat alkoivat kuitenkin jo hieman väsyä ja lenkin loppupuolella jo odottelin, että 20 kilsaa tulisi täyteen. Tarkoitus oli juosta 5:30/km vauhtia, lopulta lenkin keskivauhti oli 5:24/km. 

    Lähdin juoksemaan heti aamulla, jotta välttyisin pahimmalta helteeltä. Lämmin oli edelleen, mutta yllättävän vähän sillä tuntui olevan vaikutusta juoksuun. Yleensä helteellä juokseminen on tuntunut erityisen vaikealta, joten siihen nähden lenkki sujui hyvin.












    Välillä samat lenkkimaisemat etenkin pitkillä lenkeillä alkavat kyllästyttää. Tänään päätin lähteä ihan uudelle reitille. Juoksin Lamperilaa kohti ja lenkin päätteeksi soitin miehen hakemaan kotia. Maalaismaisemat toivat kivaa vaihtelua kaupungissa juoksemiseen.





    torstai 3. heinäkuuta 2014

    KOVA TREENI





    Eilinen vauhtikestävyyslenkki oli kovin lenkki vähään aikaan. Treeni ei ollut pitkä, mutta vauhti teki treenistä rankan. Yleensä juoksen vauhtikestävyyslenkit hieman alle viiden minuutin kilometrivauhtia, mutta nyt oli tarkoitus hieman kiristää vauhtia. Juoksin 40 minuuttia ja lenkin keskivauhti oli 4:42 min/km. Lopussa olin jo aika hyytynyt ja paljon pidempään en olisi samaa vauhtia jaksanut pitää.

    Aikaisemmin olen tehny tällä vauhdilla kilsan tai kahden vetoja, mutta en juuri tälläisiä pidempiä lenkkejä. Hieman yllätyin miten kovalta treeni tuntui, kun ei vauhtia nyt niin merkittävän paljon normaaleista vauhtikestävyystreeneistä tullut nostettua. Ehkä en ollut maanantain pitkästä lenkistä vielä täysin palautunut. Verryttelyjen kanssa keskiviikon treenille tuli mittaa noin 12 kilometriä.

    Millainen sinun viimeisin kova treeni oli?

    tiistai 1. heinäkuuta 2014

    PITKÄ LENKKI SATEESSA

    Kesäkuun sää ei ollut kaikkien mieleen, mutta ainakin juoksun suhteen kesäkuu oli mainio. Alkukuusta taisi olla yksi päivä, jolloin juoksu tuntui helteen vuoksi tuskaiselta, mutta muuten juoksukelit eivät paljon paremmat olisi voineet olla. Toki kaatosateessa juokseminen ei ole mitään herkkua, mutta pienestä sateesta ei ole mitään haittaa. 



    Uuden viikon aloitin pitkällä lenkillä ja koko lenkin ajan satoi. Loppua kohden sade koveni eikä ollut enää niin mielekästä, mutta alkupuolen pienessä sateessa oli lähinnä kiva juosta. Lenkki sujui hyvin ja onneksi jalat olivat jo palautuneet perjantain sählypeleistä. Lenkille tuli mittaa vajaat 18 kilometriä.