sunnuntai 24. syyskuuta 2017

TREENIVIIKKO 38/2017

Tällä viikolla juoksin taas neljä kertaa. Edellisistä viikoista tämä poikkesi  siinä, että pitkää lenkkiä en enää juossut. Pitkis sai jäädä, koska viikon päästä on tarkoitus juosta puolikas. Viimeisen pitkän lenkin juoksin viikko sitten. Tuo pitkis oli tavallista reippaampi, joten tämän viikon aloitin lepopäivällä.

Tiistaina juoksin vauhdikkaan treenin. Ensin kuusi kilsaa 4:30/km vauhdilla ja sen perään kaksi puolenkilsan vetoa. Treeni meni hyvin, lue lisää täältä.

Torstaina juoksin peruskestävyyslenkin mutta tällä kertaa ei kyllä kulkenut yhtään. Ennen lenkkiä olin juuri ollut muskarissa ja vaunutellut sen jälkeen tunnin, joten ehkäpä ne tällä kertaa väsyttivät.

Perjantaina oli taas lepopäivä ja lauantaina juoksin reippaan kympin. Tavoitteena oli tunnustella hieman tulevan puolikkaan vauhtia ja pitää vauhti 4:40-4:45/km välillä. Juoksu sujui melko hyvin ja keskivauhdilla 4:42/km kymppi ei tuntunut liian pahalta. Voi kuitenkin olla, että ensi viikon kisaan tuo vauhti on vielä liian kovaa. Ehkä aloitan kisan reippaalla vauhdilla, mutta täytyy sitten hiljennellä, jos tuntuu liian reippaalta. Välillä on meinannut stressata koko puolikas, joten tämän enempää yritän olla miettimättä vauhtia ja loppuaikaa. Ennen kymppiä verkkailin kilsan ja kympin jälkeen kolme kilsaa.


Tänään juoksin kympin noin aerobisella kynnyksellä (4:52/km). Vauhti ei tuntunut liian rankalta, mutta lauantain treeni painoi kuitenkin selvästi jaloissa. Ensi viikolla keventelen kohti sunnuntain kisaa. Juoksen yhden reippaamman treenin, mutta muutoin teen vain kevyitä hölkkiä.

Ma: Lepo
Ti: VK2: 27 min, 4:30/km, 6 km + MK: 2x500m, 3:59 ja 4:15/km + verkat 2 km
Ke: Lepo
To: PK: 50 min, 5:30/km, 9,1 km
Pe: Lepo
La: VK1: 10 km, 47 min, 4:42/km + verkat 4 km
Su: PK/VK: 10 km, 49 min, 4:52/km + loppuverkka 1 km
Yhteensä: n. 43,6 km

tiistai 19. syyskuuta 2017

VÄHÄN AIKAA ENEMMÄN VAUHTIA

Tänään aikaa treeniin oli rajoitetusti, noin 45 minuuttia. Halusin juosta vauhtikestävyystreenin, joten päädyin juoksemaan hieman tavallista reippaammin, jotta saisin tuossa ajassa kuitenkin kunnon treenin tehtyä. Alkuun hölkkäilin kilsan ja sen perään juoksin kuusi kilsaa 4:30/km vauhdilla. Ensimmäisen kilsan jälkeen juoksu alkoi sujua odotuksia paremmin ja keskivauhtikin oli lopulta parempaa kuin etukäteen suunnittelin. Jos lähiaikoina on tuntunut, että vauhtitreenit ovat hieman vaikeita, niin nyt kulki sitten puolestaan odotuksia paremmin. Toki tuo vauhti tuntui mutta ei kuitenkaan liian pahalta. Jes, olipa kivaa :)

Treenin loppuun juoksin vielä kaksi puolen kilsan vetoa maksimikestävyysalueella. Näiden vetojen vauhdit olivat 3:59 ja 4:15/km. Vauhtien ero johtuu taas siitä, että ensimmäinen alkoi loivalla laskulla ja toinen päättyi tähän samaan nousuun. Nämäkin vedot toki tuntuivat reippailta, mutta lyhyyden vuoksi en ollut niin jälkeen ihan rikki. Kilsan hölkkäilin kotiin ja olipa hyvä olo treenin jälkeen. Nyt toki tuntuu jo hieman jaloissakin, mutta hyvin sujuneesta treenistä saa kyllä aina kivasti energiaakin. Näitä treenejä on ollut ikävä.


Jos aikaa treeniin on vähän, suosin usein vauhdikkampia treenejä. Ne vievät kuntoa eteenpäin ja niiden jälkeen tuntee tehneensä jotain, toisin kuin, jos vain hölkkäilisi esim. tuon 45 minuuttia. Vaikka välillä joutuu hieman säätämään, niin halutessaan liikkumiseenkin usein löytyy aikaa. Toki aina ei treenillekään tarvitse löytää aikaa. Huomenna minulla on hieman vastaava tilanne kuin tänään ja sen sijaan, että yrittäisin mahduttaa juoksua johonkin väliin, taidan tällä kertaa vain nauttia lepopäivästä.

sunnuntai 17. syyskuuta 2017

TREENIVIIKKO 37/2017

Tällä viikolla juoksin neljästi ja kaikki lenkit olivat enemmän reippaita kuin hitaita. Tiistaina oli tarkoitus juosta päivällä vaunujen kanssa, mutta lopulta vettä tuli niin paljon ettei tuntunut mielekkäältä lähteä vaunujen kanssa juoksemaan. Tiistaisin käymme iltapäivisin perheuinnissa, joten melkein näytti siltä etten saa lenkkiä mahdutettua mihinkään väliin. Teki kuitenkin mieli käydä edes pienellä lenkillä, joten lähdin juoksemaan pojun mentyä yöunille. Viiden kilsan reippailu teki hyvää, mutta ei nuo iltalenkit ole oma juttu etenkään nyt, kun iltaisin on jo niin pimeää.

Keskiviikkona juoksin PK/VK yhdistelmätreenin. Alkuun peruskestävyyttä viiden kilsan verran ja sen perään vauhtikestävyyttä kahdeksan kilsaa. Treenin loppuun hölkkäilin kilsan. VK osuuden keskivauhti (4:42/km) oli hyvää, mutta kyllä se etenkin lopussa tuntuikin reippaalta. Flunssan jälkeen vauhtitreenit ovat tuntuneet hieman vaikeilta, joten meinasin jo unohtaa kisat tältä syksyltä. Nyt kuitenkin tuntuu, että menen puolikkaalle parin viikon päästä. En ole tänä vuonna ollut muissakaan kisoissa minkään tietyn ajan perässä, joten yritän nyt suhtautua puolikkaaseenkin samalla tavalla eli kisata voi, vaikka ei loistokunnossa olisikaan.

Perjantaina juoksin viikon toisen vauhtitreenin. Alkuun hieman rauhallisemmin kolme kilsaa (4:43/km) ja sen perään reippaammin kolme kahden kilsan vetoa (4:38/4:30/4:36/km). Tarkoitus oli juosta kolmen kilsan pätkä hieman rauhallisemmin, mutta vauhti tuntui helpohkolta, joten menikin sitten hieman reippaammin. Vedot kävivät sitten jo enemmän voimille ja kolme osuutta riitti tällä kertaa oikein hyvin. Reitti oli taas melko mäkinen ja sen vuoksi vetojen vauhdeissakin on jonkin verran eroa. Verryttelyjen ja palauttelujen kanssa koko treenin pituus oli 13.2 kilsaa.


Tänään oli suunnitelmissa juosta rauhallinen pitkis, mutta heti ensimmäisen kilsan jälkeen törmäsin reippaammin juokseviin tuttuihin ja jatkoinkin lenkkiä heidän seurassa. Yleensä pitkikset tulee juostua rauhallisemmin, mutta nyt seurassa reippaampikin vauhti sujui ihan hyvin, vaikka lopussa jo hieman voimille kävikin. Pitkis tänään 21.5 km, 5:07/km.

Ma: Lepo
Ti: PK 5 km, 25:43, 5:07/km
Ke: PK 5 km, 5:22/km + VK 8 km, 4:42/km + PK 1 km, 5:48/km
To: Lepo
Pe: VK1 3 km, 4:43/km + VK2 3x2km, 4:30-4:38/km + verkat 3,2 km
La: Lepo
Su: PK pitkä: 21,5 km, 1:50, 5:07/km
Yhteensä: n. 53,8 km

sunnuntai 10. syyskuuta 2017

TREENIVIIKKO 36/2017

Edeltävä viikko meni pienessä flunssassa, mutta tällä viikolla pääsin palaamaan juoksun pariin. Viime viikon puolimaraton täällä Kuopiossa jäi siis lopulta välistä. Ensin harmitti, mutta lopulta kuitenkin yllättävän vähän, tuleehan niitä kisoja. Tällä viikolla juoksin neljästi, kahdesti vaunujen kanssa ja kahdesti yksin. Ihan huippuja ei tämän viikon lenkit olleet, mutta ehkäpä se johtui tuosta pienestä flunssan tuomasta juoksutauosta.

Maanantaina juoksin vaunujen kanssa noin 7,5 kilsaa. Kiva oli päästä juoksemaan, vaikka hieman tavallista raskaammalta meinasikin vielä tuntua.

Keskiviikkona juoksin vauhtikestävyystreenin mutta hieman tavallista lyhyempänä. Alkuun juoksin puolituntia VK1 alueella ja sen perään kaksi kilsan vetoa hieman reippaammin. Puolituntinen sujui ihan kivasti kunnes lopussa vastaan tuli kaksi jyrkempää nousua, jotka hapottivat kivasti. Mäkien jälkeen jatkoin viimeiset minuutit poluilla. Keskivauhti oli 4:52/km, mutta tuntui kyllä raskaammalta kuin mitä vauhti näyttää. Myös kilsan vedot tuntuivat hieman raskailta. Ne menivät kyllä tavoitevauhdilla (4:38 ja 4:31/km) mutta ei kovin helposti tällä kertaa ja kaksi vetoa saikin riittää. Verryttelyjen kanssa koko treenin pituus oli 11,4 kilsaa.

Perjantaina juoksin jälleen vaunujen kanssa ja nyt juoksu tuntui jo paremmalta.  8,4 kilsaa kertyi helposti ja oli kiva juosta.

Tänään näytti aluksi siltä, että tuleekohan lenkistä mitään, kun vettä tuli kaatamalla. Instagram ja muiden juoksukuvat kuitenkin inspiroivat ja päätin lähteä sateeseen, kun se hieman hellitti. No, onhan niitä ollut miellyttävämpiäkin lenkkejä mutta onnistuu se juoksu sateessakin :) Rauhalliselle lenkille tuli pituutta tänään 16,8 kilsaa.


Ma: Vaunulenkki 44 min, 7,4 km, 5:53/km
Ti: Lepo
Ke: VK1: 30 min, 6,2 km, 4:52/km + VK2: 2x1km, 4:38/4:31/km + verkat 2,6 km
To: Lepo
Pe: Vaunulenkki 49 min, 8,4 km, 5:53/km
La: Lepo
Su: PK pitkä, 95 min, 16,8 km, 5:39/km
Yhteensä n. 44 km

sunnuntai 27. elokuuta 2017

TREENIVIIKKO 34/2017

Tästä viikosta tuli treenien suhteen melko huono, koska niin kuin edellisessä postauksessa kerroin, on täällä vaivannut pieni flunssa. Tiistaina ja keskiviikkona ehdin käydä juoksemassa, mutta loppu viikko onkin sitten mennyt treenien suhteen lepäillessä.

Viikko sitten sunnuntaina kävin juoksemassa vitosen kisan. Reipas kisa kävi jalkojen päälle, joten maanantaina pidin suunnitellusti lepopäivän. Alun perin olin suunnitellut jo tiistaille vauhtitreeniä, mutta jalat tuntuivat kuitenkin vielä väsyneiltä, joten vaihdoin tiistain ja keskiviikon treenien paikkaa. Tiistaina juoksin palauttavan hölkän ja keskiviikkona vasta vauhtitreenin. Tiistain hölkkä (40 min) sujui hyvin, mutta oikea päätös oli kuitenkin juosta vielä kevyempi treeni vauhtitreenin sijaan.

Keskiviikkona juoksin ensin VK1 alueella (4:50/km) 15 minuuttia ja sen perään hieman reippaammin kolme kertaa 10 minuuttia. Vauhdit toteutuivat suunnitelmien mukaan, mutta kyllä niiden eteen joutui tällä kertaa ihan juoksemaankin. Kymmenminuuttisten vauhdit olivat 4:37/4:37/4:33/km. Vetojen välissä hölkkäilin aina noin pari minuuttia. Koko treenin pituus oli 12,5 km, kun alussa ja lopussa hölkkäilin noin kilsat. Illalla alkoikin sitten jo vähän kurkkukipu vaivaamaan, joten ehkä alkava sairastelu sai juoksunkin tuntumaan hieman raskaalta.


Vielä en ole varma miten ensi viikon kisan kanssa käy. Pahasti en kuitenkaan ole ollut kipeä, joten vielä elän toivossa, että pääsisin juoksemaan. Seuraavat päivät nyt ratkaisevat miten tässä käy. 

MA: Lepo
Ti: PK palauttava 40 min, 7,1 km, 5:39/km
Ke: VK 15 min, 4:50/Km + VK 3x10 min, 4:37/4:37/4:33/km + verkat 2km
To-Su: flunssaa

lauantai 26. elokuuta 2017

VIIKON PÄÄSTÄ PUOLIMARATON?

Viikon päästä on/oli tarkoitus juosta puolimaraton täällä Kuopiossa. Ensimmäinen puolikas pojun syntymän jälkeen ja ensimmäinen  miltei kahteen vuoteen. Viime päivät ovat kuitenkin kuluneet täällä pienessä flunssassa. Harmittaa. Huono ajoitus taas. Tai jos tästä ehtii parantua niin sitten hyvä ajoitus, mieluummin nyt kuin ensi viikolla ;) Keskiviikkona kävin vielä juoksemassa, mutta iltapäivällä alkoi ensin pojulla vuotaa nenä ja pian oli minullakin jo kurkku hieman kipeä. Tällä hetkellä olo on jo vähän parempi mutta ei ihan tervekään. Väsymyskin tässä tietysti painaa, koska yöunet ovat olleet tosi katkonaisia.

Viimeisin puolikas 2015

Tänään oli suunnitelmissa juosta kymppi suurin piirtein puolikkaan kisavauhdilla. Tarkkaa tavoiteaikaa en ole kisaan asettanut, mutta kyllä sen alla 5:00/km vauhdilla pitäisi mennä. Jos olisin päässyt tänään juoksemaan, olisin kokeillut miltä 4:45/km vauhti tuntuisi. Tällainen reipas kymppi antaa hyvin tuntumaa siitä, mikä vauhti voisi kisaan olla sopiva. Tänään kuitenkin vielä lepäillään ja toivotaan, että tämä menisi tässä viikonlopun aikana ohitse.

tiistai 22. elokuuta 2017

TREENIVIIKKO 33/2017

Viime viikolla juoksin hieman vähemmän, koska jalat (ja olo muutenkin) olivat olleet hieman väsyneet. Ensimmäisen lenkin juoksin tiistaina ja se oli PK/VK yhdistelmätreeeni. Ensin peruskestävyyttä 20 minuuttia sen perään vauhtikestävyyttä 25 minuuttia ja loppuun PK:ta viisi minuuttia. Kilsoja kertyi yhteensä  kymmenen. VK osuudella reitti oli mäkinen ja mäkien vaikutus näkyi hyvin vauhdissa. Alku oli ylämäkien vuoksi hitaampaa, mutta keskivauhti nousi selvästi loppua kohden, kun reitti oli tasaista tai laskua. VK osuudella kertyi 5,3 kilsaa, kun keskivauhti oli 4:42/km.

Torstaina juoksin viikon pitkän lenkin (90 min), koska viikonloppuna oli tiedossa kisat. Alussa kulki hieman huonosti, mutta lenkki parani taas loppua kohden. Oli muuten tosi lämpimän kesäinen keli.


Perjantaina ja lauantaina pidin lepopäivät. Kaksi peräkkäistä lepopäivää teki sen, että lauantaina iltapäivällä oli jo hieman levoton olo ja olisi tehnyt mieli juoksemaan. Vettä tuli kuitenkin kaatamalla, joten lenkki sai jäädä.

Sunnuntaina juoksin vitosen kisan aikaan 21:32. Verkkaa kertyi yhteensä 4,3 kilsaa. Lisää kisasta voit lukea täältä. Koska lyhyet kisat vedetään niin kovaa, ovat jalat vieläkin väsyneet. Suunnitelmissa oli tehdä jo tänään vauhtitreeni, mutta on ehkä parempi vaihtaa se vielä palauttelulenkkiin.

Ma: Lepo
Ti: PK 20 min 3,63 km + VK 25 min 5,3 km + PK 5 min 1,1 km
Ke: Lepo
To: PK Pitkä 90 min, 16,44 km, 5:28/km
Pe: Lepo
La: Lepo
Su: Vitosen kisa 21:32 + verkat 4,3 km
Yhteensä n. 35,8 km